K
Jag bor i ett enplanshus med en kallvind, det är inte meningen att man ska inreda vinden. Men nu har jag fått en idé att jag vill inreda vinden! Det är lågt i tak & planen är ett ”rum” som ska bli lekrum, skitsamlarrum & kanske någon extrasäng.
Är helt medveten om att det kommer bli jättelågt i tak(!!). Stödbenen(eller vad det heter?) som är överallt tänker jag också att dom får vara kvar(verkar ta mer tid än vad vi vill lägga att ersätta dom??). Alltså ett rum med lågt i tak, pelare överallt & ett litet fönster, går det att ordna eller är jag helt ute & cyklar? Ska ta hit hantverkare till lite av jobbet, men vill veta om min plan äns är genomförbar innan jag tar hit någon :’D

Bilden med ”takhöjden” så står tumstocken på spånskivorna, men går det att på något sätt ”sänka” golvet? Tänker att man kanske inte skulle behöva lika mycket isolering eller så när man inreder vinden? Eller brukar det gå viktiga reglar i den höjden?(tänker på reglarna som jag antar att spånskivorna ligger på)

Nedre plan är på 121kvm & jag tänker bygga om ca halva vinden! Resterande halva får fortsätta vara kallvind.
Huset är byggt 2004 om det spelar någon roll.

. En outredd vind med synliga takstolar, lågt i tak, trägolv och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lågt tak i en kallvind med synliga takstolar, isolering mellan sparrarna och en smal gångplanka längs mitten.
Skapa konto
Kallvind med takbjälkar, spånskivor och stödben som övervägs för inredning till lekrum.
Skapa konto

Måttband visar takhöjd på vinden mellan träbjälkar och elektriska kablar, potentiellt för ombyggnad till lekrum.
Skapa konto

• Ritning av enplanshus med markerat vindutrymme för planerad ombyggnad till lekrum och förvaring.
    Skapa konto
K
Glömde skriva att det är 27 graders lutning på taket! Om det spelar någon roll..:D

Jag tycker det är bortkastade pengar.

Oj, det var lågt.
Men lägg ett billigt golv och ha det som förråd.

Den stora stötestenen, om man ska gå den riktiga vägen och söka bygglov etc. för ändringen, brukar vara att den ändrade användningen gör att man måste beräkna andra belastningar på mellanbjälklaget. Detta brukar dra med sig omfattande krav på bl.a. förstärkning av bjälklag och takstolar. Liksom isoleringskrav, krav på andra utrymningsväg etc.

Ska utrymmet vara kontinuerligt uppvärmt, så borde det ju gå att sänka isoleringsgraden i mellanbjälklaget något.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
K
Stefan N Stefan N skrev:
Jag tycker det är bortkastade pengar.
Ja det kanske du tycker, men nu är det så jag vill ha det, om det går i praktiken :)

T
Får du inreda vinden enligt gällande plan?

K
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Oj, det var lågt.
Men lägg ett billigt golv och ha det som förråd.
Det är förråd nu! & ligger redan ”ett billigt golv”.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K
GoForIt GoForIt skrev:
Den stora stötestenen, om man ska gå den riktiga vägen och söka bygglov etc. för ändringen, brukar vara att den ändrade användningen gör att man måste beräkna andra belastningar på mellanbjälklaget. Detta brukar dra med sig omfattande krav på bl.a. förstärkning av bjälklag och takstolar. Liksom isoleringskrav, krav på andra utrymningsväg etc.

Ska utrymmet vara kontinuerligt uppvärmt, så borde det ju gå att sänka isoleringsgraden i mellanbjälklaget något.
Tack för svar! Ja jag tänker att allt sånt får den som tar sig an jobbet kika på. Men du menar att det iallafall lär vara fullt möjligt?

K
T tanaris skrev:
Får du inreda vinden enligt gällande plan?
Ja jag får göra loft av vinden!

K Kakanecool skrev:
Tack för svar! Ja jag tänker att allt sånt får den som tar sig an jobbet kika på. Men du menar att det iallafall lär vara fullt möjligt?
Det första steget kan ju vara att ta kontakt med en byggnadsingenjör och be om en bedömning med era förutsättningar. Där kan ni ju också få hjälp med ritningar för en bygglovsansökan.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Det första steget kan ju vara att ta kontakt med en byggnadsingenjör och be om en bedömning med era förutsättningar. Där kan ni ju också få hjälp med ritningar för en bygglovsansökan.

Det kan räcka med en bygganmälan till kommunen, men kontakta byggkontoret så får du svar. Där kan du även få information kring vilka handlingar du behöver lämna in.

• Gilla
Kakanecool
  • Laddar…
Det är många som byggt om vinden...
Isolera mot taket/väggar, samt kolla vad för uppvärmning du vill ha..

Enklast/Dyrast i drift är ju elelement annars blir det ju krångligare/dyrare att dra vatten + kanske behöver annan pump!

Men ta kontakt med någon välrenomerad byggfirma som du kan betala en slant för att de göra en "plan" som du sedan kan fullfölja själv om du söker hjälp/råd!

Att sätta isolering / bygga innerväggar är inte direkt raketforskning men det ska vara anpassat efter dina förhållanden, därav bra att låta någon kvalifierad göra din plan!

Några krav på bygglov eller liknande för att använda vinden som förråd har jag aldrig hört talas om. Se till att ha en gavelvägg fri så du kan ta upp ventilationshål med friskluft annars kommer det bli väldigt kvavt och varmt, speciellt på sommaren. Har du tänkt ha en vindslucka upp eller trappa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.