Plasttaket jag monterade på verandan för tio år sedan är nu helt kasst. Köpte trapetsvariant på Byggmax i behaglig blå färg. Det tog bara något år för den att först vitna och senare gå över i en bränd ljusbrun ton. Den har också blivit spröd och har spruckit på ett antal ställen. Inte mycket till UV- eller åldersbeständighet verkar det som. Samtidigt ser jag att grannen har ett halvgenomskinligt vitt plasttak från 60-talet som står sig fint (lite kraftigare modell typ glasfiber).

Har någon erfarenhet av produkt eller material som håller sig fint under lång tid?
De produkter jag hittar nu verkar vara i antingen PVC eller polykarbonat.

Besökte Hornbach idag och hittade då en produkt i armerad polyester. Den såg ut som grannens från 60-talet så bland det jag hittat hittills ligger denna bra till!

• Gilla
mr_Brasco
  • Laddar…
Vi hade glasfiberarmerat polyestertak från 60-talet över uteplatsen. Polyestern hade gulnat en del men det största felet var att det var monterat på fel håll. Det är en slät yta och en ojämn yta (tänk glasfibervävsojämn). Den släta ytan ska vara uppåt så att smutsen inte fastnar. I vårt fall var det smutsigt och växte mossa och lavar på ovansidan.

Det låter som att du bytte ut den ;) Till vad?

Hur gick det med ditt plasttak?

Ska själv byta ut mitt från 60-talet.

//AA

Jag köpte Halleplattan och är hittills mycket nöjd. Den såg identiskt ut med grannens som har hållit sig fin i evigheter och jag tror Halle är en gammal svensk produkt som funnits i många år.
Jag gillade också skarvsystemet som minimerar mängden skräp som riskerar samlas i överlappet mellan skivorna.

Låter bra.
Är också inne på halleplattan, opalvit.
Berätta mer om skarvsystemet. !

//AA

Skivorna har ett smart utförande längs sidorna, här en bild från produktbladet:
Närbild av en patenterad skarv mellan byggskivor med läckagesäker design från ett produktblad.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
M mikewse skrev:
Jag köpte Halleplattan och är hittills mycket nöjd. Den såg identiskt ut med grannens som har hållit sig fin i evigheter och jag tror Halle är en gammal svensk produkt som funnits i många år.
Jag gillade också skarvsystemet som minimerar mängden skräp som riskerar samlas i överlappet mellan skivorna.
Hej, vi har också köpt halleplattan transparent till vår altan. Vad är dina erfarenheter nu när det gått några år?
Har du någon bild man kan titta på hur det ser ut? Tacksam för svar
MVH
Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.