Hej!

Jag tittar på att köpa ett hus och var på visning idag.

Fakta:
Byggt 1923, trähus med plåtfasad, konverterat från oljeeldad värme till fjärrvärme.

Med på visningen var svärfar som är byggnadsingenjör. Vi kommer att behöva renovera nästan hela huset men vi har fastnat för en detalj som vi inte kunde förstå riktigt.

På kallvinden (som innan fjärrvärmen troligtvis blev varmare av oljeeldningen genom skorstenen) finns viss mikrobiell påväxt (besiktningen anmärker på detta), här finns även rören på bilden nedan som jag antar är avluftning av avlopp in på vinden?

Varför är det draget på detta sätt? Som ni ser på bilderna är fukten mycket mer påtaglig här än på övriga innertaket.

Är jag oerfaren eller är detta märkligt? Bör detta inte dras genom taket?

Tacksam för hjälp!

• PVC-avloppsrör som leder upp på en vind med tecken på fukt och mögelpåväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör i kallvind med synlig fukt och mögelpåväxt på träytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, Oj ser ut som en avluftare för avlopp. Har huset egen slambrunn så stiger varm fuktig luft och lukt ut där hela tiden pga. biologiska processen. Tror även vid kommunalt avlopp så är det nog tillräckligt med fukt som kan ställ till med problem

H håbbe1961 skrev:
Hej, Oj ser ut som en avluftare för avlopp. Har huset egen slambrunn så stiger varm fuktig luft och lukt ut där hela tiden pga. biologiska processen. Tror även vid kommunalt avlopp så är det nog tillräckligt med fukt som kan ställ till med problem
Tack för svar!

Set är kommunalt avlopp, borde nämnt det.

Jag ser det också som ett fuktproblem, borde inte detta dragits genom taket från början?

Vi kommer såklart att åtgärda det om vi köper huset men jag är mest nyfiken på varför man gjort såhär, det ser märkligt ut?

Jo det var märkligt, man kan sätta en vakumventil vilket borde ha gjorts så släpper den in luft men inte ut. Takmontage är ett krav för enskilt avlopp då den biologiska processen måste ha syre

• Gilla
Pappa_2000
  • Laddar…
P
Ser nästan ut som att råsponten bytts någon gång,luftningen är kapad i samband med det? konstigt hursomhelst:thinking:

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
antingen så skall röret gå genom taket eller får man sätta en vacuumventil på röret

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Tack för era svar!

P
V Vigren skrev:
Hej!

Jag tittar på att köpa ett hus och var på visning idag.

Fakta:
Byggt 1923, trähus med plåtfasad, konverterat från oljeeldad värme till fjärrvärme.

Med på visningen var svärfar som är byggnadsingenjör. Vi kommer att behöva renovera nästan hela huset men vi har fastnat för en detalj som vi inte kunde förstå riktigt.

På kallvinden (som innan fjärrvärmen troligtvis blev varmare av oljeeldningen genom skorstenen) finns viss mikrobiell påväxt (besiktningen anmärker på detta), här finns även rören på bilden nedan som jag antar är avluftning av avlopp in på vinden?

Varför är det draget på detta sätt? Som ni ser på bilderna är fukten mycket mer påtaglig här än på övriga innertaket.

Är jag oerfaren eller är detta märkligt? Bör detta inte dras genom taket?

Tacksam för hjälp!
Den ska sticka upp genom taket.

Tryck dit en klocka lite akut men den ska upp !

H håbbe1961 skrev:
Jo det var märkligt, man kan sätta en vakumventil vilket borde ha gjorts så släpper den in luft men inte ut. Takmontage är ett krav för enskilt avlopp då den biologiska processen måste ha syre
Jag bor i ett hus från 1978 och har enskilt avlopp. Min avluftare sitter under tak med en vakuumventil. Ofta kommer det "avloppslukt" ifrån stuprören. Det skulle alltså gått upp genom taket?

Vad har stuprören med det hela att göra? Har du kommunalt avlopp och dagvattnet är kopplat till det?

Staffans2000
Henrik Nordlander skrev:
Den ska sticka upp genom taket.

Tryck dit en klocka lite akut men den ska upp !
Det är inte nödvändigt alls. Upp genom taket ELLER en backventil. Lite knepigt att svärfar byggnadsingengören inte känner till det.

Staffan

• Gilla
janwide
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad har stuprören med det hela att göra? Har du kommunalt avlopp och dagvattnet är kopplat till det?
Nej jag har eget avlopp och får ofta den smått sträva lukten av avlopp upp genom stuprören. Vet ej om det kan vara stillastående vatten som kan få en sådan lukt?

Undersidan av råsponten ser ut att ha mycket påväxt spontant.

Om avluftning verkligen är inkopplad så borde det osa avlopp på vinden, om det inte gör det kan man tänka sig att avluftningen blev avsågad vid takbyte och sen har avluftningen varit inkopplad ett tag till det kommunala avloppet kopplades in och avluftningen kopplades bort? Helt klart är ju att man kan inte släppa fuktig avloppsluft på vinden, då blir så där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.