Tak & Vind
ArWo: Tror vi la 13k i våras på att klä in vår skorsten som sitter i nock. Det regnade in igenom fogen (eldas ej regelbundet). Bygg in så håller det nog tätt när det torkat ut efter sommaren.
justusandersson: Jag vet inte om det ger någon effekt eftersom den mesta fukten troligen kommer nerifrån. Du behöver värme.
bossespecial: Det borde räcka, se till att den skruvas till alla väggreglarna och att takbalkarna får anliggning mot den nya regeln. Det räcker att denna är i konstruktionsvirke, inte limträ. Det är inga krav att det ska vara limträ utan konstruktionsvirke är helt ok. Men oavsett så ska de vara rätt dimensionerade. Be snickarna om en beräkning på hållfastheten om du är fundersam.
Ankarstjärna: Tja, funderar på att klä in takstolarna, och sätta insektsnät i samband med att jag ska fixa luftspalt. Borde man hyvla till takstolarna så dom blir mer "raka" isf?
kattparet: [citat] Är mer en 1/4-gavel på motsatt sida. Tror det kan bli svårt att få till en ventil där. Men det kanske inte behövs om det är så liten gavel? Kan det göra skillnad om jag sätter in en större ventil istället? Hade tänkt mig en 12,5 cm stor på luckan i första hand.
Gabbe1: Jag ser inget problem med detta. Du får väl bygga någon konstruktion som är förankrad i takstolarna för att skapa ett stabilt underlag för det nya innertaket. Eftersom du har ångspärren uppe under det orangea partiet så bör du inte isolera allt för mycket i det nya utrymmet. Tumregeln är att 2/3 av isoleringen skall vara utanför ångspärren.
Danola: Hej Hjälper till lite i sonens skola och ska inspektera vinden. Dock är nyckel/manöverstång till den gamla vindsluckan borta. Vet ni vilken nyckel/manöverstång som kan tänkas passa? Bifogar två bilder som jag tagit på hålet i luckan. Hålets diameter är ca 10 mm och ca 40 mm ned i hålet sitter något som ser ut att vara en fjäder (nästan centrerat i hålet), men det är nog
Mats-S: Det räcker med att luftspalten finns så långt ner som takisoleringen ligger + några centimeter som marginal. Där isoleringen slutar ligger ju takpanelen fritt undertill, så där finns inget behov av luftspalt. Givetvis måste det finnas ett fritt luftflöde fram till luftspaltens början. Insektsnätet kan du klamra med en vanlig "häftpistol" typ:
Sonny82: Behöver lite hjälp med fuktspärr/ångspärr Bor i ett hus som är runt 100år Har byt taket och isolerat det. Men gavlarna är oisolerade änsålänge för ska renovera dom rejält när vädret tillåter. Men nu till frågan ser på sponten på utsidan där gavel möter tak att det ser fuktigt ut på sina ställen. Så det är ju fukt som tränger ut mellan gavel och tak. Hus är av lertegel
Stugmannen: Spånskiva och vatten är ingen bra kombination. I värsta fall kommer det både att svälla och resa sig. Kanske läge att ringa försäkringsbolaget och kolla hur de ställer sig till vatten/fuktskada. När det gäller en färsk situation som denna så brukar de vara hjälpsamma.
RichardRR: Har ett rum (blivande klädkammare) övervåning där det just nu enbart är råspont mot kattvind och vind. Jag har inget behov av eldraging väggar/tak i detta rum och funderar på att skippa glespanel och istället sätta plyfa+gips direkt mot råspont. Gör det något om det inte blir den luftspalt som glespanelen ger? Rummet i övrigt är tak/snedtak och ena väggen mot vind/kattvind
jonaserik: Jepp skrållade inte ner riktigt, det är tydligen någon som tänkt till , vet inte om Bygghusen har dessa, kanske. Dom är helt OK och fungerar klockrent.
MalinMatti: Hej. Anledningen till att dom jackade är att höjden på bärlinan längst ut var begränsad. Sedan att jacket blev alldeles för djupt är ju något vi påpekade direkt men det ska hålla enligt snickaren. Nu ska han komma tillbaka och fixa till detta plus andra småfel som läckande tak, fel plåtar mm. Vi ska nog hitta en bra och snygg lösning. Tack för era inlägg i frågan. Mvh Mattias
Takstolsnissen: Vad gäller vad takstolar klarar så har jag svarat på det här: https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-golv-pa-vind.398929/
Microkatten: Gamla skånelängor brukar ha sågade brädor, mer eller mindre breda, ovanpå balkarna. För att stoppa drag från kallvinden och få lite bättre värmeekonomi spändes ibland papp på undersidan av både balkar och brädor under senare tider, liksom pärlspont i t.ex kök. Vår skånegård hade fått de flesta taken pappspända under första hälften av 1900-talet, men pärlspont i köket.
Villa8: Testar att bumpa tråden, annars får det bli montering av ventiler, och hålla koll m fuktmätare i utrymmet
Linus Larsson: Pratade med kontrollansvarig som säger samma sak, bara att avvakta och hålla lite koll.
justusandersson: Vanligaste underlagspappen var länge YAL 1200, dvs lumppapp med ganska begränsad asfaltimpregnering. På äldre byggnader var det vanligt med lumppapp som var asfalterad på plats. Modern underlagspapp, t.ex. YAP 2200, har polyesterbas och nästan dubbla asfaltmängden. Ett problem med gammal papp är att asfalten avdunstar, så att pappen förlorar sin vattentätande förmåga.
allexx: Nu är den på plats för den intresserade [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
jonaserik: Frost på ett fönster på en kallvind blir det ofta och inte ovanligt , luften innehåller lite fukt och när det blir kallare på utsidan frostar det. En liten kondens på insidan fryser.
myrstack: Om den ska bort direkt hade jag nog bara slitit bort genomföringen och ersatt med pannor och gjort det enklast möjligt med läkt så pannorna varit kvar. Är badrummet kvar en stund och behöver avluftningen undersidan skulle jag nog då satsat på att laga det akuta läckaget med vad som nu krävs. Sikaflex eller liknande. Som du hör är jag inte förespråkare att ta fram en såg eller
Rickard.: Kondensera det direkt på innertaket så har du antingen väldigt fuktigt och/eller riktigt dåligt isolerat.
b8q: [citat] Det får du nog höra med din kommuns bygglovsenhet om.
Supercub: Jag skrev inte att det är mitt tak. Såg bilden i ett annat forum. Det vore ju korkat annars
surris: [citat] Det går absolut att åtgärda detta utan att behöva byta taket, det är bara att täta läckan. Har du bilder på taket så är det lättare. Men om infästningen är nån form av taksäkerhet bör det va utformat så du kan komma upp dit. Det går att ta bort takpannorna och klättra på läkten, men riskbedömningen att göra det får du själv ta :)
Eribe: Hej, tänker du på hållfastheten eller (o)ljud? Någon annan får svara vad gäller det förstnämnda, men det ljudmässiga kan jag kommentera. Mitt band står visserligen på undervåningen, men hörs svagt uppåt. Jag hade tidigare ett band från Cardionics, vilket vägde 150 kg och då var det tydliga ljud i huset. Nu har jag ett Technogym MyRun som väger cirkus 100 kg, då är ljudet