1 668 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Läckage eller kondens i taket?
Hej,
Vi är ganska nyinflyttade till ett hus med tillhörande (ganska nytt) gästhus. I vintras märkte vi att det förekommer dropp/pärlor längst väggarna från ytteraket (isolering och innertak i vägen så har inte kunnat följa det än. Blir ett projekt så fort det finns tid att plocka bort innertaket). När man synar mycket noga ser man att det tidigare runnit på andra ställen i huset (ett rum). Enstaka droppar, men ändå. Vi har det ganska kallt i gästhuset (15 grader kanske), det ser ut som att de finns förutsättningarna till ok självventilation, men vet inte om tempdiffen till utsidan räcker.
Okej till frågan, jag tänker mig att det är läckage någonstans eller kondens som är aktuellt. Skulle man kunna sätta in en avfuktare, och eller höja värmen i gästhuset/kontrollera ventilationen för att under en tid se om problemet försvinner? Jag är inte helt 100 på vad som är idiotsäkrast. Eller bör man ge sig på att montera ner hela innertaket och ta bort isolering direkt?
Det var ett tag sedan men jag har stirrat min beskärda del på mollierdiagram diagram under min studietid, ska man ge sig på att räkna ut förutsättningarna med en luftfuktighetsmätare?
Hoppas någon har något klokt att säga.
Vänligen Samuel
Vi är ganska nyinflyttade till ett hus med tillhörande (ganska nytt) gästhus. I vintras märkte vi att det förekommer dropp/pärlor längst väggarna från ytteraket (isolering och innertak i vägen så har inte kunnat följa det än. Blir ett projekt så fort det finns tid att plocka bort innertaket). När man synar mycket noga ser man att det tidigare runnit på andra ställen i huset (ett rum). Enstaka droppar, men ändå. Vi har det ganska kallt i gästhuset (15 grader kanske), det ser ut som att de finns förutsättningarna till ok självventilation, men vet inte om tempdiffen till utsidan räcker.
Okej till frågan, jag tänker mig att det är läckage någonstans eller kondens som är aktuellt. Skulle man kunna sätta in en avfuktare, och eller höja värmen i gästhuset/kontrollera ventilationen för att under en tid se om problemet försvinner? Jag är inte helt 100 på vad som är idiotsäkrast. Eller bör man ge sig på att montera ner hela innertaket och ta bort isolering direkt?
Det var ett tag sedan men jag har stirrat min beskärda del på mollierdiagram diagram under min studietid, ska man ge sig på att räkna ut förutsättningarna med en luftfuktighetsmätare?
Hoppas någon har något klokt att säga.
Vänligen Samuel
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hej!
Är vinden inspekterbar?
Vet ni om det finns någon ångspärr monterad?
Det första man misstänker är ju för låg/dålig isoleringsnivå om det ska vara kontinuerligt uppvärmt. Vilket förvärras om ångspärr saknas. Kanske är inte heller självdrag tillräckligt som ventilation?
Läckage kan naturligtvis aldrig heller uteslutas. Vad är det för typ av tak?
Är vinden inspekterbar?
Vet ni om det finns någon ångspärr monterad?
Det första man misstänker är ju för låg/dålig isoleringsnivå om det ska vara kontinuerligt uppvärmt. Vilket förvärras om ångspärr saknas. Kanske är inte heller självdrag tillräckligt som ventilation?
Läckage kan naturligtvis aldrig heller uteslutas. Vad är det för typ av tak?
Klicka här för att svara