Det är dags att byta tak, under ligger sticketak. Hur brukar man göra med det?
Mycket dyrare när sånt ligger under?
Bästa och billigaste lösningen?
 
Vanligast är masonit direkt på sticketaket, sedan strö och bärläkt. Sen har du plåt eller pannor på det.
 
huggan skrev:
Vanligast är masonit direkt på sticketaket, sedan strö och bärläkt. Sen har du plåt eller pannor på det.
Hur gör man om det skulle vara dåligt/ruttet nånstans? För det verkar vara ett jättejobb att lossa alla stickor. Byta till nya på det området el ersätta med annat på det området?
Ingen papp alltså?
 
Det spelar ingen roll så länge det finns något att fästa masoniten/läkten i som är friskt.
 
huggan skrev:
Det spelar ingen roll så länge det finns något att fästa masoniten/läkten i som är friskt.
Jag förstod kanske fel. Lägger man masonit rakt på även om stickorna är ruttna?
 
M
Du kan ju ta och borsta bort det värsta, annars brukar man inte göra så mycket ens åt de dåliga.

Är det uppenbart mögel på dem är det väl lämpligt att ta bort dessa mer noggrant.

Vad huggan menar är att så länge det går att fästa masoniten i takstolarna och råsponten och dessa är friska så gör man inte mer jobb än nödvändigt utan lägger masoniten direkt på.

Är däremot sponten dålig så tar man upp och lagar lokalt.
 
Marcussjogren skrev:
Du kan ju ta och borsta bort det värsta, annars brukar man inte göra så mycket ens åt de dåliga.

Är det uppenbart mögel på dem är det väl lämpligt att ta bort dessa mer noggrant.

Vad huggan menar är att så länge det går att fästa masoniten i takstolarna och råsponten och dessa är friska så gör man inte mer jobb än nödvändigt utan lägger masoniten direkt på.

Är däremot sponten dålig så tar man upp och lagar lokalt.
Jag försöker lära mig vad allt heter och hur man gör,men jag trodde inte där var någon råspont om man har sticketak?
Jag har kanske missförstått allt.
 
Nallis skrev:
Jag försöker lära mig vad allt heter och hur man gör,men jag trodde inte där var någon råspont om man har sticketak?
Jag har kanske missförstått allt.
Det ligger någon form av läkt (ibland reglar, ibland ytved av sämst tänkbara kvalité) som stickorna är spikade i.
 
  • Gilla
Fredrik81a
  • Laddar…
Bödde skrev:
Det ligger någon form av läkt (ibland reglar, ibland ytved av sämst tänkbara kvalité) som stickorna är spikade i.
Aha ok och i dem fäster man masonit. Sen läkt och pannor.
Vi ska ta in offerter så vill ha lite hum om vad dem kommer prata om.
 
Nallis skrev:
Aha ok och i dem fäster man masonit. Sen läkt och pannor.
Vi ska ta in offerter så vill ha lite hum om vad dem kommer prata om.
Ja precis!
Takfirman kan mycket väl hävda att "om man ska göra det riktigt ska man ta bort sticketaket", så bestäm er för hur NI vill göra och stå på er.
 
...och ja, det är ett enormt jobb att ta bort sticketak. Jag har gjort det en gång, men jag gör aldrig om det.
 
Hej.
Gjorde takbyte nu på semestern. Jag rev ner till takstolar: eternit, sticketak och läkt.

Att plocka bort sticketaket är inte så farligt som det kan verka. 3 man var vi och vi rev 180 kvm på en dag. Vi körde med tigersåg längs med takstolarna och bröt loss det i kvadratmeterstora bitar. Nu känns det skönt att allt det gamla är borta för fy vad mycket musskit, gammal spannmål(gård där man förr lagrade detta på vinden) och annat bås där var.

Det blir mycket rivningsmaterial om man river allt. Jag har tillgång till grävare och traktor så jag grävde ett hål och eldade upp allt som var rent trä men sex traktorvagnar blev det.

Lycka till hur du än gör!
 
  • Gilla
Anonymiserad 141313
  • Laddar…
Bödde skrev:
Ja precis!
Takfirman kan mycket väl hävda att "om man ska göra det riktigt ska man ta bort sticketaket", så bestäm er för hur NI vill göra och stå på er.
Ja alla verkar tycka olika,jag försöker läsa på :)
Jag vill ha enklast billigast och bästa lösningen hehe Hållbar såklart.
 
G-83 skrev:
Hej.
Gjorde takbyte nu på semestern. Jag rev ner till takstolar: eternit, sticketak och läkt.

Att plocka bort sticketaket är inte så farligt som det kan verka. 3 man var vi och vi rev 180 kvm på en dag. Vi körde med tigersåg längs med takstolarna och bröt loss det i kvadratmeterstora bitar. Nu känns det skönt att allt det gamla är borta för fy vad mycket musskit, gammal spannmål(gård där man förr lagrade detta på vinden) och annat bås där var.

Det blir mycket rivningsmaterial om man river allt. Jag har tillgång till grävare och traktor så jag grävde ett hål och eldade upp allt som var rent trä men sex traktorvagnar blev det.

Lycka till hur du än gör!
Det låter bra, tack för du berättade lite :)
Du verkar gjort det mesta själv så då är det svårt att få ett hum om kostnad. Tänker på om det blir mycket dyrare att riva av sticketaket. Kanske får be om offert på båda alternativen.
 
M
Ta du offert på båda, men bör ju vara betydligt dyrare att ta bort det. Bara ny råspont kostar ju lite pengar.
Antar att även en firma skulle använda någon liknande metod likt G-83 använde.

Förvisso säga det att stickorna spikades med vanlig järnspik förr, bara för att det skulle vara lätt att ta bort och sätta på nya stickor. Tanken var då att man ville att spiken skulle rosta sönder ganska snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.