17 260 läst ·
18 svar
17k läst
18 svar
Byta tak, sticketak under
Sida 1 av 2
Hur gör man om det skulle vara dåligt/ruttet nånstans? För det verkar vara ett jättejobb att lossa alla stickor. Byta till nya på det området el ersätta med annat på det området?huggan skrev:
Ingen papp alltså?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Du kan ju ta och borsta bort det värsta, annars brukar man inte göra så mycket ens åt de dåliga.
Är det uppenbart mögel på dem är det väl lämpligt att ta bort dessa mer noggrant.
Vad huggan menar är att så länge det går att fästa masoniten i takstolarna och råsponten och dessa är friska så gör man inte mer jobb än nödvändigt utan lägger masoniten direkt på.
Är däremot sponten dålig så tar man upp och lagar lokalt.
Är det uppenbart mögel på dem är det väl lämpligt att ta bort dessa mer noggrant.
Vad huggan menar är att så länge det går att fästa masoniten i takstolarna och råsponten och dessa är friska så gör man inte mer jobb än nödvändigt utan lägger masoniten direkt på.
Är däremot sponten dålig så tar man upp och lagar lokalt.
Jag försöker lära mig vad allt heter och hur man gör,men jag trodde inte där var någon råspont om man har sticketak?Marcussjogren skrev:Du kan ju ta och borsta bort det värsta, annars brukar man inte göra så mycket ens åt de dåliga.
Är det uppenbart mögel på dem är det väl lämpligt att ta bort dessa mer noggrant.
Vad huggan menar är att så länge det går att fästa masoniten i takstolarna och råsponten och dessa är friska så gör man inte mer jobb än nödvändigt utan lägger masoniten direkt på.
Är däremot sponten dålig så tar man upp och lagar lokalt.
Jag har kanske missförstått allt.
Hej.
Gjorde takbyte nu på semestern. Jag rev ner till takstolar: eternit, sticketak och läkt.
Att plocka bort sticketaket är inte så farligt som det kan verka. 3 man var vi och vi rev 180 kvm på en dag. Vi körde med tigersåg längs med takstolarna och bröt loss det i kvadratmeterstora bitar. Nu känns det skönt att allt det gamla är borta för fy vad mycket musskit, gammal spannmål(gård där man förr lagrade detta på vinden) och annat bås där var.
Det blir mycket rivningsmaterial om man river allt. Jag har tillgång till grävare och traktor så jag grävde ett hål och eldade upp allt som var rent trä men sex traktorvagnar blev det.
Lycka till hur du än gör!
Gjorde takbyte nu på semestern. Jag rev ner till takstolar: eternit, sticketak och läkt.
Att plocka bort sticketaket är inte så farligt som det kan verka. 3 man var vi och vi rev 180 kvm på en dag. Vi körde med tigersåg längs med takstolarna och bröt loss det i kvadratmeterstora bitar. Nu känns det skönt att allt det gamla är borta för fy vad mycket musskit, gammal spannmål(gård där man förr lagrade detta på vinden) och annat bås där var.
Det blir mycket rivningsmaterial om man river allt. Jag har tillgång till grävare och traktor så jag grävde ett hål och eldade upp allt som var rent trä men sex traktorvagnar blev det.
Lycka till hur du än gör!
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Det låter bra, tack för du berättade liteG-83 skrev:Hej.
Gjorde takbyte nu på semestern. Jag rev ner till takstolar: eternit, sticketak och läkt.
Att plocka bort sticketaket är inte så farligt som det kan verka. 3 man var vi och vi rev 180 kvm på en dag. Vi körde med tigersåg längs med takstolarna och bröt loss det i kvadratmeterstora bitar. Nu känns det skönt att allt det gamla är borta för fy vad mycket musskit, gammal spannmål(gård där man förr lagrade detta på vinden) och annat bås där var.
Det blir mycket rivningsmaterial om man river allt. Jag har tillgång till grävare och traktor så jag grävde ett hål och eldade upp allt som var rent trä men sex traktorvagnar blev det.
Lycka till hur du än gör!
Du verkar gjort det mesta själv så då är det svårt att få ett hum om kostnad. Tänker på om det blir mycket dyrare att riva av sticketaket. Kanske får be om offert på båda alternativen.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ta du offert på båda, men bör ju vara betydligt dyrare att ta bort det. Bara ny råspont kostar ju lite pengar.
Antar att även en firma skulle använda någon liknande metod likt G-83 använde.
Förvisso säga det att stickorna spikades med vanlig järnspik förr, bara för att det skulle vara lätt att ta bort och sätta på nya stickor. Tanken var då att man ville att spiken skulle rosta sönder ganska snabbt.
Antar att även en firma skulle använda någon liknande metod likt G-83 använde.
Förvisso säga det att stickorna spikades med vanlig järnspik förr, bara för att det skulle vara lätt att ta bort och sätta på nya stickor. Tanken var då att man ville att spiken skulle rosta sönder ganska snabbt.