Byggahus.se

Tak 70-tal hus

1. 7
    Medlem · 5 inlägg

70talhus

Medlem
    Tacksam för all tips och råd skriver jag var vi befinner oss i husrenoveringen.
    Observera att vi inte gör själva utan anlitar andra för utförandet.
    Vi har tegelpannor på taket som inte bytts sedan huset byggdes 1972.

Vi vet inte vem vi ska lita på just nu:
    1- Vi har haft ett företag som tvättar tak på besök och de påstår att taket håller flera år till om vi bara tvättar och behandlar det.
    2- En annan som byter tak och kommit och tittat, sagt att materialet tar slut efter ett antal år och ni måste byta den.

själv gillar jag idén att få ett nytt tak. Vi har nya fönster, nytt ventilations aggregat, radonmätt och borrat i marken och ventilerar, installerat luftvärmepump, vi har dränerat, lagt nya stenar på infart och uteplatsen, lagt ny gräsmatta, köpt nya växter, har avfuktare i undervåningen(hjälper till att torka kläder samt aldrig luktar fuktigt), renoverat hela undervåningen och alla badrum förutom en på övervåningen.

Kvar är beslut om taket,
    Samt rivning av vägg mellan kök och VR, måla om övervåningen, bygga köksö, ta bort gamla elementen och göra snygga fönsterbrädor av marmor, renovera 1 badrum, byta tak på uterum och måla den.

Vi har gjort redan en hel del men det tar aldrig slut. Vi väntar gärna m taket och självklart vill inte heller satsa obegränsad men samtidigt vill jag inte vara snål när det handlar om grundläggande och viktiga delar.

Skriv gärna allt ni vet och kan, tacksam!

2. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 219 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Vilken typ av undertak har du? Masonit eller råspont + papp?

3. 7
    Medlem · 5 inlägg

70talhus

Medlem
    Bra fråga, vet bara att de pratat om papp. Ska kolla i doc.

4. 7
    Medlem · 5 inlägg

70talhus

Medlem
    råspont + papp

5. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 219 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Kan säkert hålla ett tag till men personligen ser jag gärna till att det är torrt på huvudet.

6. J
    Medlem · Blekinge · 9 456 inlägg

justusandersson

Medlem
    Plus: Bra taklutning. Minus: Betongpannor som har en klart begränsad livslängd. 50 år är nog en gräns oberoende av omgivning. Slutsats1: Lägg inte ner några stora pengar på att fördröja ett oundvikligt byte. Slutsats2: Lita aldrig på entreprenörer av något slag.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.