17 260 läst ·
18 svar
17k läst
18 svar
Byta tak, sticketak under
Ja jag gjorde allt i egen regi. Antar att en firma räknar mer än en dag för rivning. Skall det dessutom kastas i container och köras bort springer det nog iväg. Jag kom till med traktor och vagn ända in till ställningen så det var bara att kasta ner allt i vagnen.
Jag får nog o-hålla-med där. Vi rev morsans. Gick väldigt smärtfritt. Stickorna är spikade i vågräta läkt eller ytved. Vi sågade längs med takstolarna och tog typ 1 kvm åt gången i fyrkanter. Det sitter ju ihop. 1 kvm åt gången och direkt ner i containern vi hade bredvid ställningen. Man behöver ju inte plocka av alla ”stickor”. Vi tog bort rubbet, riktade takstolarna och la råspont istället.Bödde skrev:
Vi gjorde likadant. Funkar fint. Fast hade container nedanför att slänga allt i med en gång. Snabbt och lätt.G-83 skrev:
Hej.
Gjorde takbyte nu på semestern. Jag rev ner till takstolar: eternit, sticketak och läkt.
Att plocka bort sticketaket är inte så farligt som det kan verka. 3 man var vi och vi rev 180 kvm på en dag. Vi körde med tigersåg längs med takstolarna och bröt loss det i kvadratmeterstora bitar. Nu känns det skönt att allt det gamla är borta för fy vad mycket musskit, gammal spannmål(gård där man förr lagrade detta på vinden) och annat bås där var.
Det blir mycket rivningsmaterial om man river allt. Jag har tillgång till grävare och traktor så jag grävde ett hål och eldade upp allt som var rent trä men sex traktorvagnar blev det.
Lycka till hur du än gör!
Klokt gjort! Några år efter inlägget gjorde vi på samma sätt på en annan byggnad. Tidsbesparande de lux, och (som du säger) var det smidigare att räta upp taket.emmschen skrev:Jag får nog o-hålla-med där. Vi rev morsans. Gick väldigt smärtfritt. Stickorna är spikade i vågräta läkt eller ytved. Vi sågade längs med takstolarna och tog typ 1 kvm åt gången i fyrkanter. Det sitter ju ihop. 1 kvm åt gången och direkt ner i containern vi hade bredvid ställningen. Man behöver ju inte plocka av alla ”stickor”. Vi tog bort rubbet, riktade takstolarna och la råspont istället.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden