Jag ska isolera och inreda vinden ovanför min lägenhet. Ytan ska bli sovloft och någon slags sällskapsyta.
Jag fick tips om polyuretanskum som isolering, men såväl räddningstjänst som bygglovshandläggare och brandskyddskonsult rekommenderar emot det.

Har någon tips på annan isoleringsmetod eller material som inte bygger för mycket i tjocklek? Taket är oerhört flackt, så det får inte gå utanför takbjälklaget om det ska kunna nyttjas på något sånär vettigt sätt. Bifogar bild på hur vinden ser ut och tar tacksamt emot alla tips.

Oinredd vind med synliga takbjälkar och lagrade föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av träbjälke med tumstock för isoleringsplanering på en vind
Skapa konto
Flack vind med isolering och träbjälkar, användare söker råd för ytterligare isolering.
Skapa konto

Det kommer bli varmt på sommaren med max 120-150mm vanlig isolering. Skum är ju lite bättre, får du inte bygglov med det? Låter mystiskt.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kommer bli varmt på sommaren med max 120-150mm vanlig isolering. Skum är ju lite bättre, får du inte bygglov med det? Låter mystiskt.
Jodå, bygglov får jag. Men räddningstjänsten, brandskyddskonsult och (off the record) även bygglovsansvarige i kommunen, rekommenderade starkt emot det i ett bostadshus. Både pga faran i spridning av brand, och rökutvecklingsrisk.

Düsseldorff
Det kommer bli olidligt varmt om solen skiner med <150 mm "vanlig" isolering.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det kommer bli olidligt varmt om solen skiner med <150 mm "vanlig" isolering.
Ja, var rädd för det. Finns det något annat material än vanlig ullisolering man kan använda? Som då inte är cellplast…
Idag finns ingen isolering alls, och det blir såklart galet varmt (och iskallt på vintern), så något bättre blir det väl med 150mm, men det kommer ju inte räcka hela vägen.

Då tycker jag du ska strunta i deras s.k rekommendationer denna gång. Metoden är fullt godkänd men myndigheten älskar att ha dubbla kondomer i denna bruna långkalsong vi kallar Svärje!

• Haha
Intet
  • Laddar…
Då tycker jag du ska strunta i deras s.k rekommendationer denna gång. Metoden är fullt godkänd men myndigheten älskar att ha dubbla kondomer i denna bruna långkalsong vi kallar Svärje!

Nja, med tanke på att det vanligast polyuretanskummet som används i Sverige är ett mycket snarlikt material både i kemisk sammansättning och metod som man använde i Grenfell Tower, och det inte heller känns bra att ha den typen av material direkt under taket i ett sovloft, så vill jag inte använda det när det direkt avråds från så många olika håll. Därför söker jag ett annat material eller metod. Har hellre både hängslen och livrem än en vind som riskerar att vara rökfylld på mindre än tre minuter om olyckan är framme.

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Rickard.
Vad är det för yttertak? Jag tror förutom att reflektera bort värmen att det är mer effektivt att försöka ventilera bort den, helst utanför konstruktionen.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Vad är det för yttertak? Jag tror förutom att reflektera bort värmen att det är mer effektivt att försöka ventilera bort den, helst utanför konstruktionen.
Tegelpannor med tunna träbrädor under.

Rickard.
M Moa.L skrev:
Tegelpannor med tunna träbrädor under.
Det är bra, så har du redan ventilation under det som har direktkontakt med solen. Bygger du då in en luftspalt under brädorna (som du ändå bör göra) och monterar t ex mögelstoppers i varje fack så får du ytterligare en ventilerad luftspalt som jobbar åt dig att transportera bort värmen innan isoleringen.

Oavsett så får du nog räkna med att det kan bli varmt, det blir det även i nybyggda välisolerade byggnader.

Om du ska ha takgips som innertak så ger det ett visst brandskydd också. Vad är brandkraven förresten?

Om du ska ha takgips som innertak så ger det ett visst brandskydd också. Vad är brandkraven förresten?
Brandvägg mellan brandcellerna, varje lägenhet utgör en egen, och vinden räknas till min. Så 60 min stopptid till anslutande lägenhet (finns bara en ytterligare anslutande till vinden)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.