Hej, nu är vi gång med takterrass ovanpå vårat garage.
Och önskar lite synpunkter på anslutningen mellan takpapp och regelverk.

Efter en hel del sökande om altan direkt mot papp så har jag väl konstaterat att de smartaste är plåt, nu blev det inte så. hehe.

Vi la om hela taket med Mataki Självtäck 3.
Jag har grubblat länge över vad som blir bästa anslutning mellan papp och trä.
Just nu har jag landat i att köra en kombination med altanfötter och regel direkt över bef. takbjälkar med en remsa Mataki under, detta för att behålla god avrinning samt öka belastningspunkterna.

Finns det andra alternativ där man inte fåt allt för stor punktbelasning?

Bärlinan på 170mm går jämns med yttervägg på garaget, och där altanfötterna är placerade är direkt ovanpå bef. takbjälkar till garaget.

95an som går ut med taket ligger direkt ovanpå bef. takbalkar för att öka belastningspunkten.


tacksam för alla ideer och tankar.
 
  • Pågående bygge av en träregelkonstruktion för takterrass på svart takpapp, med omgivande byggnader i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnation av träregelverk för takterrass på svart takpapp med synliga altanfötter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Regelverk för takterrass under konstruktion på ett garage, med verktyg synliga på en svart takpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Tycker det ser bra ut, ännu bättre hade det varit med svetsad papp som är testad och godkänd för ändamålet men ;)

https://www.byggahus.se/forum/threads/carport-med-balkong.423116/page-2

Här har vi pratat lite på ämnet men personligen skulle jag rekommendera att du undviker terassfötter så långt det är rimligt och kör mest reglar och remsor som du gjort.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Tycker det ser bra ut, ännu bättre hade det varit med svetsad papp som är testad och godkänd för ändamålet men ;)

[länk]

Här har vi pratat lite på ämnet men personligen skulle jag rekommendera att du undviker terassfötter så långt det är rimligt och kör mest reglar och remsor som du gjort.
Aha, kanon tack!
Vad är nackdelen med terassfötter?
Kanske uppenbart men, jag har den på bärlina som går tvärs över takets lutning för att kunna få avrinning.
Vad är en bättre lösning här, när jag behöver få upp bärlinan från pappen?
 
Rickard.
Bybe Bybe skrev:
Aha, kanon tack!
Vad är nackdelen med terassfötter?
Kanske uppenbart men, jag har den på bärlina som går tvärs över takets lutning för att kunna få avrinning.
Vad är en bättre lösning här, när jag behöver få upp bärlinan från pappen?
Främst priset ;)

Jag ser vad du gjort och jag tror att det kommer att fungera bra men jag tror den regeln egentligen är helt onödig.

Jag tror du hade kunnat fortsätta med dina "fackverk" hela vägen upp, sista biten blir då bara en kilsågad regel direkt på pappen.

There's more than one way to skin a cat helt enkelt ;)
 
  • Gilla
Bybe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.