Hej, nu är vi gång med takterrass ovanpå vårat garage.
Och önskar lite synpunkter på anslutningen mellan takpapp och regelverk.
Efter en hel del sökande om altan direkt mot papp så har jag väl konstaterat att de smartaste är plåt, nu blev det inte så. hehe.
Vi la om hela taket med Mataki Självtäck 3.
Jag har grubblat länge över vad som blir bästa anslutning mellan papp och trä.
Just nu har jag landat i att köra en kombination med altanfötter och regel direkt över bef. takbjälkar med en remsa Mataki under, detta för att behålla god avrinning samt öka belastningspunkterna.
Finns det andra alternativ där man inte fåt allt för stor punktbelasning?
Bärlinan på 170mm går jämns med yttervägg på garaget, och där altanfötterna är placerade är direkt ovanpå bef. takbjälkar till garaget.
95an som går ut med taket ligger direkt ovanpå bef. takbalkar för att öka belastningspunkten.
tacksam för alla ideer och tankar.
Och önskar lite synpunkter på anslutningen mellan takpapp och regelverk.
Efter en hel del sökande om altan direkt mot papp så har jag väl konstaterat att de smartaste är plåt, nu blev det inte så. hehe.
Vi la om hela taket med Mataki Självtäck 3.
Jag har grubblat länge över vad som blir bästa anslutning mellan papp och trä.
Just nu har jag landat i att köra en kombination med altanfötter och regel direkt över bef. takbjälkar med en remsa Mataki under, detta för att behålla god avrinning samt öka belastningspunkterna.
Finns det andra alternativ där man inte fåt allt för stor punktbelasning?
Bärlinan på 170mm går jämns med yttervägg på garaget, och där altanfötterna är placerade är direkt ovanpå bef. takbjälkar till garaget.
95an som går ut med taket ligger direkt ovanpå bef. takbalkar för att öka belastningspunkten.
tacksam för alla ideer och tankar.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 412 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 412 inlägg
Tycker det ser bra ut, ännu bättre hade det varit med svetsad papp som är testad och godkänd för ändamålet men 
https://www.byggahus.se/forum/threads/carport-med-balkong.423116/page-2
Här har vi pratat lite på ämnet men personligen skulle jag rekommendera att du undviker terassfötter så långt det är rimligt och kör mest reglar och remsor som du gjort.
https://www.byggahus.se/forum/threads/carport-med-balkong.423116/page-2
Här har vi pratat lite på ämnet men personligen skulle jag rekommendera att du undviker terassfötter så långt det är rimligt och kör mest reglar och remsor som du gjort.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "terassfötter"
Terrassfot justerbar Deck Support FAST
Terrassfot för en stabil grund
99 kr inkl moms
Läs mer
Aha, kanon tack!Rickard.ag skrev:
Vad är nackdelen med terassfötter?
Kanske uppenbart men, jag har den på bärlina som går tvärs över takets lutning för att kunna få avrinning.
Vad är en bättre lösning här, när jag behöver få upp bärlinan från pappen?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 412 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 412 inlägg
Främst prisetBybe skrev:
Jag ser vad du gjort och jag tror att det kommer att fungera bra men jag tror den regeln egentligen är helt onödig.
Jag tror du hade kunnat fortsätta med dina "fackverk" hela vägen upp, sista biten blir då bara en kilsågad regel direkt på pappen.
There's more than one way to skin a cat helt enkelt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden