Svarta rännkrokar ska upp, nödvändigt med svarta rostfria rännkrokar för 2:- styck eller ska man köra på galvade ankarskruv för 1/4-del av priset? Kommer man se skillnaden i färg?
Rännkroksskruvarna är 25mm, ankarskruven 40mm. 4 skruv per rännkrok och det går åt ett hundratal rännkrokar.
Rännkroksskruvarna är 25mm, ankarskruven 40mm. 4 skruv per rännkrok och det går åt ett hundratal rännkrokar.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv CCS Zinkflakes C4 utomhus FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
155 kr inkl moms
Läs mer
Inte nödvändigt med svarta skruvar.
I dag finns en massa specialprodukter som man kan köpa om man känner för det och tycker att det är värt pengarna.
Använd det du har, funkar nog både med 3"galvspik, trallskruv eller montageskruv, förmodligen även ankarskruven du funderat på.
I dag finns en massa specialprodukter som man kan köpa om man känner för det och tycker att det är värt pengarna.
Använd det du har, funkar nog både med 3"galvspik, trallskruv eller montageskruv, förmodligen även ankarskruven du funderat på.
Det bästa med tanke på förutsättningarna är självfallet att använda sig av rätt infästning till ändamålet. Det är inte av en slump att skruvar och andra infästningar har olika konstruktioner och framtagna utefter behovet. Ankarskruven har ett syfte att inte tränga igenom virket och har bla en gängstigning för detta samt grovlek för att ta påfrestningarna som bildas. Rännkroksskruven har brant stigning ock grov gäng med bortslets. Så absolut bäst är då denna. Men svart?F fribygg skrev:
Svarta rännkrokar så...Noramasen skrev:
Det bästa med tanke på förutsättningarna är självfallet att använda sig av rätt infästning till ändamålet. Det är inte av en slump att skruvar och andra infästningar har olika konstruktioner och framtagna utefter behovet. Ankarskruven har ett syfte att inte tränga igenom virket och har bla en gängstigning för detta samt grovlek för att ta påfrestningarna som bildas. Rännkroksskruven har brant stigning ock grov gäng med bortslets. Så absolut bäst är då denna. Men svart?
Mig veterligen så har jag aldrig sett sådana, men jag har beviserligen inte sett alltLindgrenski skrev:
Beroende på vilken höjd takfoten är på och storlek på ränna så tror jag inte att man ser dessa likväl. Men jag undrar ifall det inte är typ farmarskruv du menar. Och beroende på förutsättningarna så visst har jag monterat med dessa och då ifråga om korta krokar som sätts i takfotsbrädan. Har du ställbara krokar?
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Man får ju titta på hur befintlig krok sitter/har suttit oxå, har det funkat med spik de första 75åren i husets historia finns det kanske inte så stor anledning att ändra fästmetod?Noramasen skrev:
Det bästa med tanke på förutsättningarna är självfallet att använda sig av rätt infästning till ändamålet. Det är inte av en slump att skruvar och andra infästningar har olika konstruktioner och framtagna utefter behovet. Ankarskruven har ett syfte att inte tränga igenom virket och har bla en gängstigning för detta samt grovlek för att ta påfrestningarna som bildas. Rännkroksskruven har brant stigning ock grov gäng med bortslets. Så absolut bäst är då denna. Men svart?
Funktion, enkelhet och pris kan väl få styra om man inte tror att man måste följa en viss tillverkares montageanvisning slaviskt och köpa svarta fästdon för 2kr/st
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Som jag skrev så är det förutsättningarna som styr resultaten. För 75 år sedan var kanske virket av annat slag, samt varannan dragen i takstol och taklutning av annan grad. Dimensionen av rännan har betydelse och hur den sitter i förhållande till yttertaket. Bara för att nämna några variabler för att kunna bortkasta att ( ”så har man alltid gjort”) det duger med spik.F fribygg skrev:Man får ju titta på hur befintlig krok sitter/har suttit oxå, har det funkat med spik de första 75åren i husets historia finns det kanske inte så stor anledning att ändra fästmetod?
Funktion, enkelhet och pris kan väl få styra om man inte tror att man måste följa en viss tillverkares montageanvisning slaviskt och köpa svarta fästdon för 2kr/st
https://www.bauhaus.se/rannkrok-kompakt-icopal-svart-o125mm-stalNoramasen skrev:
Mig veterligen så har jag aldrig sett sådana, men jag har beviserligen inte sett allt
Beroende på vilken höjd takfoten är på och storlek på ränna så tror jag inte att man ser dessa likväl. Men jag undrar ifall det inte är typ farmarskruv du menar. Och beroende på förutsättningarna så visst har jag monterat med dessa och då ifråga om korta krokar som sätts i takfotsbrädan. Har du ställbara krokar?
Inte ställbara. Nej inte farmarskruv, ser ingen mening med såna klumpiga skruvar.
De gamla var fästa under takpappen med spik och de nya ska jag ha i takfotsbrädan.F fribygg skrev:Man får ju titta på hur befintlig krok sitter/har suttit oxå, har det funkat med spik de första 75åren i husets historia finns det kanske inte så stor anledning att ändra fästmetod?
De här verkar anse att ankarskruv och rännkroksskruv är samma
https://www.proffsproduktershop.se/skruv-infastning-beslag/rannkroksskruv/rannkroksskruv.html
https://www.proffsproduktershop.se/skruv-infastning-beslag/rannkroksskruv/rannkroksskruv.html
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer