Vi går smått i tankarna att bygga hus. Just nu är vi på nivån att drömma, planera, samla inspiration och få verklighetsuppfattning om saker o ting. Har inte suttit och ritat in något hus än i sketchup eller så, som kanske skulle hjälp för just denna fråga jag har. Men jag hoppas jag att får några riktiga bilder här, så kan jag få en liten uppfattning om hur det skulle kännas.

Just nu är tanken att det blir ladhus med 45graders tak för enkelhetens skull, samt passar tomten vi har bäst.
Bottenvåning med 2,70m vägg invändigt är nästan ett måste. Och övre plan med 0,70cm vägg för att få så högt i tak och luftigt till nock som möjligt, samtidigt som det räknas som 1 plans hus för bygglovets skull (så 1,5 plans hus dvs).

Bredden på huset utvändigt kommer vara något som 8,60 eller vad det passar så det är enkelt att bygga.
Det jag skulle så hemskt gärna vilja se flera bilder är, ni som byggt såna hus, 1,5 plan, 70cm vägg uppe, och ca 8,60m utvändigt på kortsidan - hur ser det ut, "rymden" invändigt, när man tittar mot kortsidan? Ni som inte har mellanvägg som kortar av dessa "8,60m" dvs. Hur mycket plats blir det kvar på insidan, hur har ni inrett, hur känns det, hur högt är det till nock, vilken vinkel är det på utsida samt insida takstol?

Till saken hör att ena kortsidan på huset skulle peka åt en fantastisk utsikt (från övre plan), så vi tänker ha en glasvägg med skjutdörr, terass framför, kanske glastak över terassen som fortsätter efter eller strax under hustaket och ha samma 45graders vinkel. Har riktigt svårt att hitta såna glasväggar på bild också, som är på övervåningen. Lite som på bilden jag bifogar, lånad bild från https://www.styleroom.se/album/16215-ovanvaning-vardagsrum, bland de få jag hittat.

Alla bilder är varmt välkomna! Även bilder utvändigt, ni som byggd med 2,70m väggar på bottenvåningen plus 70cm vägg på "vinden", gärna med info om husets längd och bredd så man får en uppskattning om dimentioner.

• Inredning i ett ljust, luftigt loft med en stor triangulär fönstervägg och synligt takbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.