Hej!
Regnet öser ner och jag retar mig mer än vanligt på vår renstratt i plast som vi har fått nu efter takbytet i våras. Vi har vår säng med gavel mot den väggen vi har stuprör/tratt och det låter otroligt mycket när dropparna träffar tratten. Vi kan båda vakna på natten av att det låter som att grannen hamrar. Antagligen faller dropparna fritt flera meter och slår i plastgallret i renstratten. Någon som har nån bra lösning att ge mig? =) Provat det mesta. Svårt när stuprör är fastskruvat i fasaden.

Kanske kan man montera en tvättsvamp över renstrattens galler? Eller ett finare nät, typ insektsnät, som splittrar de stora dropparna. Hur bra det funkar utan att sättas igen för fort beror förstås på hur mycket bös från omgivande träd och dylikt som hamnar i avvattningen.

Eller så bygger du en slingrande och mjuk bana av bara böjar från hängrännan ner till marken :p

Bernieberg Bernieberg skrev:
Kanske kan man montera en tvättsvamp över renstrattens galler? Eller ett finare nät, typ insektsnät, som splittrar de stora dropparna. Hur bra det funkar utan att sättas igen för fort beror förstås på hur mycket bös från omgivande träd och dylikt som hamnar i avvattningen.

Eller så bygger du en slingrande och mjuk bana av bara böjar från hängrännan ner till marken :p
haha ja tvättsvampen har jag testat men inte insektsnätet:-) slingrande bana vore nåt!

Ibland ser man ju att det sitter en kätting istället för stuprör som vattnet då följer nedåt. Kanske kan man hänga en sådan inuti röret? Tänker att man sätter kättingen i en bit plattjärn som ligger över hålet i rännan.

• Gilla
Hellberg79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.