Hej!

Är ny här, så jag är osäker på om jag skriver i rätt grupp nu, men hoppas på hjälpsamma människor :-)

Vi har precis tagit ner en gammal kakelugn och håller nu på och tar bort teglet som har varit inuti ugnen. Men vi har stannat upp arbetet lite nu, då vi blev osäkra på hur vi skulle göra med stenarna närmast innertaket. Är det risk för att råka rasa skorstenen (om det nu är möjligt?), som går upp genom vinden, om vi bara plockar bort allt tegel? Behöver vi göra på något speciellt sätt?

Skickar med lite bilder för att visa hur det ser ut. Planen är alltså sen att i innertaket sätta för hålet efter kakelugnen, dvs vi ska inte sätta dit någon ny kamin.

Tacksam för alla tips!

En vit kakelugn i ett hörn av ett rum innan demontering, intill en bokhylla och en fåtölj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålrum efter borttagen kakelugn med synligt tegel, armering och aska i ett hem under renovering.
Skapa konto
Urtagen gammal kakelugn som exponerar tegelstenar och en öppning mot ett innertak.
Skapa konto

Hej. Ta några fler bilder från sidan och om möjligt från vinden. Men vanligt är att man först gör en skorsten som man sen ansluter emot. Men för att vara på säkra sidan, mer foton. Lycka till. /W

• Gilla
Anita B
  • Laddar…
Hej, utan att veta exakt skulle jag säga att er murstock fungerar avlastande för bjälklaget ovan samt konstruktionen i övrigt. Jag hade undersökt detta med en konstruktör innan jag gått vidare.
Hade under tiden stämpat (dvs. stöttat) bjälklaget ovanför med antingen en stämp eller stöttat med kraftigare balk för att undvika större problem.
Äldre hus har murstocken såvitt jag förstår en bärande funktion, därav mitt inflikande

• Gilla
Anita B
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.