Har köpt ett hus där vissa av innertaken är i sågad gran, dvs inte slät.
Pga ett tidigare läckande tak finns det en betydande mängd fuktfläckar där det har blivit en ytlig missfärgning. Träet i sig själv är numera helt torrt och inte skadat på något sätt men missfärgningarna behöver tas bort utan att behöva slätslipa träet.
Nån som har några tips om hur man gör?
Finns det några roterande plastborstar eller liknande man man använda?
Pga ett tidigare läckande tak finns det en betydande mängd fuktfläckar där det har blivit en ytlig missfärgning. Träet i sig själv är numera helt torrt och inte skadat på något sätt men missfärgningarna behöver tas bort utan att behöva slätslipa träet.
Nån som har några tips om hur man gör?
Finns det några roterande plastborstar eller liknande man man använda?
Tvivlar på att du kan få bort fuktfläckarna och behålla taket omålat. Det går nog bara att måla bort. Normalt spärrgrundar man bort fuktfläckarna med riktig hederlig oljefärg. Sedan kan man måla med vattenfärg om man vill.
Det ska inte göras mer än en svag vitlasering så att det får samma ton som den fjärde brädan uppifrån där det inte kommit in vatten.
Fläckarna är inte genomgående utan det har runnit längs den inre ytan.
/Dea
Fläckarna är inte genomgående utan det har runnit längs den inre ytan.
/Dea
Du måste täckmåla om du skall få bort dessa fuktskador
enligt en bekant till mig som varit målarmästare
så måste du stryka på en omgång med Schellack först
på skadorna , annars kommer det tillbaka igen som gulnade fläckar...
Eti..
enligt en bekant till mig som varit målarmästare
så måste du stryka på en omgång med Schellack först
på skadorna , annars kommer det tillbaka igen som gulnade fläckar...
Eti..
Och det oavsett hur många lager du målar över med... Empiriska tester har hos mig påvisat att 7 lager ej spärr färg inte hjälper men ett lager spärr grund gör det...
Alla andra hade visst rätt denna gången oclså
Alla andra hade visst rätt denna gången oclså
Klicka här för att svara