Hej.
Jag och min fru har blivit lite smått förälskade i ett hus med självdrag. När vi läser besiktingsprotokollet så ser vi att det finns mikrobiella missfärgningar i innertaket på vindarna. Sedan står det att man bör kontakta en fackman för att rätta till problemet. Vilken typ av fackman ska man kontakta?
Jag har läst att det här beror på att vindarna är kalla och att när varm luft stiger så bildas det kondens för att vinden är kall. Många har löst problematiken med att installera något som kallas "trygghetsvakten". Men det känns som att den lösningen inte är en lösning utan ett sätt att kringgå det egentliga problemet.
Jag skulle vilja veta alternativa lösningar. Det fungerar ju uppenbarligen i andra hus. Då borde det ju gå att lösa i denna fastighet med. Eller är det ett så omfattande ingrepp att det inte är värt att göra det? Det kommer ju alltid fler hus.
Klimatinreda vinden? Mekanisk frånluft med värmeåtervinning? Huset är billigt och kostnaden för att fixa problemet behöver inte vara den billigaste lösningen. Vi vill ha den bästa.
Mvh Jonas
Jag och min fru har blivit lite smått förälskade i ett hus med självdrag. När vi läser besiktingsprotokollet så ser vi att det finns mikrobiella missfärgningar i innertaket på vindarna. Sedan står det att man bör kontakta en fackman för att rätta till problemet. Vilken typ av fackman ska man kontakta?
Jag har läst att det här beror på att vindarna är kalla och att när varm luft stiger så bildas det kondens för att vinden är kall. Många har löst problematiken med att installera något som kallas "trygghetsvakten". Men det känns som att den lösningen inte är en lösning utan ett sätt att kringgå det egentliga problemet.
Jag skulle vilja veta alternativa lösningar. Det fungerar ju uppenbarligen i andra hus. Då borde det ju gå att lösa i denna fastighet med. Eller är det ett så omfattande ingrepp att det inte är värt att göra det? Det kommer ju alltid fler hus.
Klimatinreda vinden? Mekanisk frånluft med värmeåtervinning? Huset är billigt och kostnaden för att fixa problemet behöver inte vara den billigaste lösningen. Vi vill ha den bästa.
Mvh Jonas
Det ser ut att vara väldigt små angrepp.
Mer bakgrundsinformation behövs. Vad är det för typ av ventilation idag? Hur ser isoleringen ut på vinden? Finns det möjlighet att elda, och isf har förra ägarna gjort det? Vad är det för uppvärmningssystem? När är det byggt?
Orsakerna kan vara många:
Större familj som genererar mer fuktig luft i bostaden som kommer till vinden.
Förändrat beteende med eldning vilket sänkar temperaturen på vinden
Isolerat på vinden? Mer isolering = kallare vind
Eftersom angreppen är små kan vi utgå från att detta är ett "nytt" fenomen (senaste 10-20 åren eller så), alltså går det att härleda till någon förändring på huset eller användningen. Det kan också handla om en vindslucka som blivit otät, eller någon dörr nånstans i anslutning till vinden som man stängt eller öppnat (som annars brukar vara det motsatta)
Att lösa detta på "riktigt" skulle kunna tänkas vara att minska isoleringen på vinden (om den ökat), att ordna med frånluftsventilation i våtutrymmen, att börja elda så man får en varmare vind.
Detta går självklart också att lösa med trygghetsvakten (termisk avfuktare) eller sorptionsavfuktare, men det kostar i drift och det är lite som du säger att man inte löser grundproblemet. Man kan också tänkas att ordna en diffspärr mellan bostad och vind om det ej finns.
Mer bakgrundsinformation behövs. Vad är det för typ av ventilation idag? Hur ser isoleringen ut på vinden? Finns det möjlighet att elda, och isf har förra ägarna gjort det? Vad är det för uppvärmningssystem? När är det byggt?
Orsakerna kan vara många:
Större familj som genererar mer fuktig luft i bostaden som kommer till vinden.
Förändrat beteende med eldning vilket sänkar temperaturen på vinden
Isolerat på vinden? Mer isolering = kallare vind
Eftersom angreppen är små kan vi utgå från att detta är ett "nytt" fenomen (senaste 10-20 åren eller så), alltså går det att härleda till någon förändring på huset eller användningen. Det kan också handla om en vindslucka som blivit otät, eller någon dörr nånstans i anslutning till vinden som man stängt eller öppnat (som annars brukar vara det motsatta)
Att lösa detta på "riktigt" skulle kunna tänkas vara att minska isoleringen på vinden (om den ökat), att ordna med frånluftsventilation i våtutrymmen, att börja elda så man får en varmare vind.
Detta går självklart också att lösa med trygghetsvakten (termisk avfuktare) eller sorptionsavfuktare, men det kostar i drift och det är lite som du säger att man inte löser grundproblemet. Man kan också tänkas att ordna en diffspärr mellan bostad och vind om det ej finns.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hej.
Det känns som att vi borde kontakta besiktningsmannen för mer information. Detta är vårat första husköp så vi vet inte hur det brukar se ut osv. Vi har bara läst ett besiktningsprotokoll och läst fakta om bostaden.
Det är självdrag i villan.
Uppvärmningen idag är luft/vatten värmepump, kamin det finns även öppen spis. Vi hade tänkt att sätta in kasett där.
Hur det ser ut med isolering samt tätning kring dörrar vet vi inte. Förra ägarna verkar dessutom använt kall vindarna på sidorna som förråd. Läste nu att det inte är det optimala, för att det stoppar upp genomströmning av luftflödet. Har det dessutom varit flyttkartonger eller dylikt mot väggen taket borde inte det bundit fukt?
Jag vet att det har bytts fönster i halva fastigheten. Från 2-glas till 3-glas. När de dessutom la om taket så bytte de bara pannor inte papp och läkt. Vi har tänkt att åtgärda det.
Det finns dessutom några trasiga tegelstenar i fasaden.
Huset i övrigt verkar vara enligt besiktningsmannen i gott skick.
Det känns som att vi borde kontakta besiktningsmannen för mer information. Detta är vårat första husköp så vi vet inte hur det brukar se ut osv. Vi har bara läst ett besiktningsprotokoll och läst fakta om bostaden.
Det är självdrag i villan.
Uppvärmningen idag är luft/vatten värmepump, kamin det finns även öppen spis. Vi hade tänkt att sätta in kasett där.
Hur det ser ut med isolering samt tätning kring dörrar vet vi inte. Förra ägarna verkar dessutom använt kall vindarna på sidorna som förråd. Läste nu att det inte är det optimala, för att det stoppar upp genomströmning av luftflödet. Har det dessutom varit flyttkartonger eller dylikt mot väggen taket borde inte det bundit fukt?
Jag vet att det har bytts fönster i halva fastigheten. Från 2-glas till 3-glas. När de dessutom la om taket så bytte de bara pannor inte papp och läkt. Vi har tänkt att åtgärda det.
Det finns dessutom några trasiga tegelstenar i fasaden.
Huset i övrigt verkar vara enligt besiktningsmannen i gott skick.
Innan luft-vattenpumpen så var det troligtvis ved, olje eller pellets som man hade och värmde upp huset med. Jag tycker inte detta är ett stort problem alls, köp huset och elda ofta på vintern, sätt in frånluft i badrummen. Troligtvis löser det problemet.
T Tbrocks skrev:Hej.
Jag och min fru har blivit lite smått förälskade i ett hus med självdrag. När vi läser besiktingsprotokollet så ser vi att det finns mikrobiella missfärgningar i innertaket på vindarna. Sedan står det att man bör kontakta en fackman för att rätta till problemet. Vilken typ av fackman ska man kontakta?
Jag har läst att det här beror på att vindarna är kalla och att när varm luft stiger så bildas det kondens för att vinden är kall. Många har löst problematiken med att installera något som kallas "trygghetsvakten". Men det känns som att den lösningen inte är en lösning utan ett sätt att kringgå det egentliga problemet.
Jag skulle vilja veta alternativa lösningar. Det fungerar ju uppenbarligen i andra hus. Då borde det ju gå att lösa i denna fastighet med. Eller är det ett så omfattande ingrepp att det inte är värt att göra det? Det kommer ju alltid fler hus.
Klimatinreda vinden? Mekanisk frånluft med värmeåtervinning? Huset är billigt och kostnaden för att fixa problemet behöver inte vara den billigaste lösningen. Vi vill ha den bästa.
Mvh Jonas
Hi Jonas,
Jag har samma problem i min husinspektionsrapport. Hur fixade du detta? Kan du snälla dela med dig av dina tankar? tack så mycket.
BR//Tirumal
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

