Jag håller på att ta in offerter på tak till vår garagelänga (bor på gård i Skåne) och första offerten landar på 188 000 kr för byte till svarta betongpannor. Taket är på ca 133 m2 tror jag (83 m2 byggnad och 45 graders taklutning). Det är inga skorstenar eller konstiga vinklar. Allt inräknat med delvis nya reglar och nya häng- samt stuprännor och vindskivor. Gammalt spåntak ska vara kvar under, bara ny takpapp mellan, och även den oisolerade gamla lantvinden ska vara orörd. Jag tycker att det känns galet dyrt. Någon som kan avgöra vad det sannolikt ska kosta?

Fler offerter på väg och ett annat alternativ är plåt. Vilket är att föredra?
 
  • Slitet tak på en garagelänga med gråa betongpannor och 45 graders lutning, redo för byte.
Har firman varit ute och tittat, lyft på pannor, varit uppe på vinden?
Eller har dom bara sett bilder?

Jag tycker det ser ut som att taket sackar på två ställen. Är det tanken att sådant ska rätas upp?

Exakt hur ser offertförfrågan ut?

Vid fastprisoffert så tar firmorna höjd för oförutsedda händelser, tex att delar av det gamla spåntaket måste bytas pga att det är för dåligt.


För ca 12 år sedan så var materialkostnaden (underlagsrapporter, strö-/bärläkt, betongpannor) på ett ungefär lika stort tak ca 50-60kkr.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har firman varit ute och tittat, lyft på pannor, varit uppe på vinden?
Eller har dom bara sett bilder?

Jag tycker det ser ut som att taket sackar på två ställen. Är det tanken att sådant ska rätas upp?

Exakt hur ser offertförfrågan ut?

Vid fastprisoffert så tar firmorna höjd för oförutsedda händelser, tex att delar av det gamla spåntaket måste bytas pga att det är för dåligt.


För ca 12 år sedan så var materialkostnaden (underlagsrapporter, strö-/bärläkt, betongpannor) på ett ungefär lika stort tak ca 50-60kkr.

Hej och tack!
Firman var här och undersökte taket. Taket ser ut att sacka för att takstolar/nock är så pass gamla att de gjorts av ej spikraka trädstammar som jag förstått det. Det är ju en gammal gård. Stommen är annars bra liksom spåntaket under, förutom på 2-3 ställen där det börjat läcka in och där spånet skadats (ska ej bytas).

De har väl tänkt rikta upp taket med hjälp av ny läkt tror jag. Ny läkt står i offerten.

I offerten står "Övrigt gällande Tilläggsarbete: Saker som EJ gick att upptäcka vid anbudets Avlämnande." så det skulle kunna bli dyrare än 188 000 kr också. Känns lite osäkert för att vara en offert tycker jag?

Om materialet kostade 50-60 000 för 12 år sedan så är kanske inte offerten för saltad? Betongpannor rekommenderar firman (2 kupiga av märke Benders, typ Palema svart) och menar att plåttak är dyrare (trodde att det var tvärtom).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.