Hej

Jag har ett 5 meter långt x 2 meter brett sluttande tak (12,5 %) på en entré-utbyggnad.
Med shingel från 80-90-talet som ser bra ut, något sämre över de nedersta 4 råspontsraderna.
De 4 nedersta råspontsbrädorna är murkna och behöver bytas.
Anledningen tilll att de är murkna är att :
1. Ingen fotplåt monterats.
2. Vattenhängrännornas järn-fäste (fästen som ser väldigt överdimensionerade /tjocka , typ i gjut-gods) har skruvat fast från ovansidan taket genom råsponten varvid kondens/fukt/vatten trängt igenom där skruvar och spikar sitter lösa nu. Shingel ligger dock över järn-fästena, men man ser att shingeln buktar upp där fästena sitter. Fästena för hängrännorna har alltså inte fäst mot den vertikala takfotsbrädan, vilket jag tror är rekommenderat.

Ett mindre kostsamt alternativ till att lägga om hela taket, är att byta ut de råspontsbrädorna längst ner som är skadade?

Tanken jag funderar över är att försiktigt trycka upp de korta shingel-spikarna som nedersta raden shingeln är fäst i och föra under en ny 1 meter bred asfaltspapp, så det blir vattentätt, lägga in en fotplåt, samt flytta hängrännornas fäste till takfotsbrädan?

Tror ni det är möjligt att byta ut råsponten utan att förstöra shingelskiktet?

Om det är möjligt, vad för material och bitumen-klister bör man använda?

Vad ska man använda för "klet" att täcka över spik och gamla skruvål i shingel och (bitumen) takpapp ?

Takpapp verkar bara säljas på rulle väldigt dyrt, jag behöver ju bara 5 meter, vart får man tag på det?

Det är både mycket regn samt mycket vind där taket finns. Dock inte så mycket snö.

Tack för alla fiffiga svar!

Rickard.
zombieboy zombieboy skrev:
Tror ni det är möjligt att byta ut råsponten utan att förstöra shingelskiktet?
Nej, byt allt ;)

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Billigast är att byta allt, inte trixa å fixa med det enda som inte husförsäkringen täcker, vatten inträngande uppifrån!

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.