då våren närma sig med stormsteg:p så är det tänkt att byta vindskivorna och plåten.. då är min undran.. spelar det roll om man har enkel eller dubbla vindskivor?? fördelar v.s nackdelar?
 
Jag tycker att det är snyggare med dubbla, ger inte samma tunga känsla, funktionsmässigt är det ingen skillnad vad jag har märkt.
 
Och vi har tre brädor, supersnyggt på vårt hus med stor gavel. För- och nackdelar vet jag inget om, men tycker nog att man för det allra mesta bör ha iaf två. En ensam vindskiva ser ofta ganska pluttigt ut.
 
Det är visuellt...
 
Klart snyggast med minst två. Det viktigast är att taket så att säga täcks från sidan och att bräd-an/orna sticker ner lite under taket som en droppkant samt täcker teglet eller plåten på ovansidan med en vindskiveplåt.. Det kan räcka med en, men, smaken är som baken.
 
Oavsett tjocklek - välj tryckimpregnerat och låt plåtisen klä in dem med plåt så behöver du aldrig fundera på dem igen.

Kanske inte så snyggt i ett villaområde, medges, men bor du nära kusten som jag är det kollosalt praktiskt.
 
Jag planerade för en vindskiva, men det såg konstigt ut, så jag hyvlade en fals i underkanten. Det blev snyggt. Det fungerar bäst om man har tillgång till bondsågat 25 mm virke. Annars blir det lite klent när man hyvlar en fals.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag planerade för en vindskiva, men det såg konstigt ut, så jag hyvlade en fals i underkanten. Det blev snyggt. Det fungerar bäst om man har tillgång till bondsågat 25 mm virke. Annars blir det lite klent när man hyvlar en fals.
Drar igång denna gamla tråd. Har du möjligen bild på hur denna fals ser ut?
 
T Tinyhouse skrev:
Drar igång denna gamla tråd. Har du möjligen bild på hur denna fals ser ut?
Jag bor inte i det huset längre, men jag kan leta efter en bild när jag har tid. Hinner inte på några dagar.
 
Tack det hade varit toppen
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.