11 038 läst ·
9 svar
11k läst
9 svar
dubbel eller enkel vindskiva?
Klart snyggast med minst två. Det viktigast är att taket så att säga täcks från sidan och att bräd-an/orna sticker ner lite under taket som en droppkant samt täcker teglet eller plåten på ovansidan med en vindskiveplåt.. Det kan räcka med en, men, smaken är som baken.
Oavsett tjocklek - välj tryckimpregnerat och låt plåtisen klä in dem med plåt så behöver du aldrig fundera på dem igen.
Kanske inte så snyggt i ett villaområde, medges, men bor du nära kusten som jag är det kollosalt praktiskt.
Kanske inte så snyggt i ett villaområde, medges, men bor du nära kusten som jag är det kollosalt praktiskt.
Jag planerade för en vindskiva, men det såg konstigt ut, så jag hyvlade en fals i underkanten. Det blev snyggt. Det fungerar bäst om man har tillgång till bondsågat 25 mm virke. Annars blir det lite klent när man hyvlar en fals.
Drar igång denna gamla tråd. Har du möjligen bild på hur denna fals ser ut?mattiasp skrev:
Klicka här för att svara