Hej. Jag undrar om det är på nått sätt vis fara för något,om man river bort tegel och läkt och lägger över en pressening 2månader? Tanken är att hela taket ska omläggas med plåt och det kliar lite i fingrarna och vill börja riva bort redan nu. Kan inte lägga på nytt just nu då allt virke förvaras på ett annat ställe över vintern och får ej fram det förens till våren. Mvh

För att tillägga så är det en tyngre grön modell på pressening som används vid takbyten (lånat från en granne) men ej hunnit fråga honom,så hör mig för här.

Tjå dig, det är en massa jobb och slit att få upp en tjock pressening på taket och sedan gör den allt för att blåsa bort. Ett tegeltak plockar du ner på någon dag.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Tjå dig, det är en massa jobb och slit att få upp en tjock pressening på taket och sedan gör den allt för att blåsa bort. Ett tegeltak plockar du ner på någon dag.

Protte
Jo men har ett pressat tidsschema och om jag river en dag är det inte säkert jag hinner fixa resten nästa dag. Har 2 småbarn och ett fast jobb medMen jag vill kunna göra så mycket jag hinner en dag. Ska få hjälp att lägga plåt men han som ska hjälpa har ett eget husbygge och därför vill jag gärna förbereda så mycket som möjligt. Vilket kan innebära att det blir en pressening ett tag. Och denna blåser inte iväg,för satan vad tung den är.

Jag hade pressening över huset medan vi byggda taket. Presseningen var nedtyngd med 50 lastpallar men den blåste iväg ändå (och drog med sig alla pallarna). Nu var den iofs 20x10m stor, men det är lätt underskatta hur mycket kraft det blir när vinden får tag.

B Byggmarodören skrev:
Jag hade pressening över huset medan vi byggda taket. Presseningen var nedtyngd med 50 lastpallar men den blåste iväg ändå (och drog med sig alla pallarna). Nu var den iofs 20x10m stor, men det är lätt underskatta hur mycket kraft det blir när vinden får tag.
Ja iof men nu bor jag liksom i Dalarna,sällan vi har större stormar.

Ta semester så du får större tidsfönster.

jag bytte tak i somras och man ska inte underskatta de vindkrafter som uppstår vid måttliga vindar. Dessutom så är det jävligt stressigt om nätterna när man inte vet om det blåst upp/gått sönder så vatten/snö kommer in. Vill du riskminimering kommande takbyte så skulle jag inte riva bort nu, risken är att du får problem som tar längre tid att åtgärda under ditt pressade tidsschema.

L Lagerstrand Alexander skrev:
Hej. Jag undrar om det är på nått sätt vis fara för något,om man river bort tegel och läkt och lägger över en pressening 2månader? Tanken är att hela taket ska omläggas med plåt och det kliar lite i fingrarna och vill börja riva bort redan nu. Kan inte lägga på nytt just nu då allt virke förvaras på ett annat ställe över vintern och får ej fram det förens till våren. Mvh
Ja det är en fara, om risken är värd att ta kan väl bara du avgöra.

Själv skulle jag plocka ner ett tegeltak 1/5 och sikta på att ha nytt komplett tak ink plåtslageri färdigt före midsommar men jag vill ju inte utsätta varken huset, ekonomin, mig själv eller familjen för onödiga risker.

F fribygg skrev:
Ja det är en fara, om risken är värd att ta kan väl bara du avgöra.

Själv skulle jag plocka ner ett tegeltak 1/5 och sikta på att ha nytt komplett tak ink plåtslageri färdigt före midsommar men jag vill ju inte utsätta varken huset, ekonomin, mig själv eller familjen för onödiga risker.
Det är väldigt sent det och jag måste nog börja senast mars,helst tidigare. Då det kommer att dräneras runt huset i vår också och just nu står ställningen ivägen.

Det är väldigt sent det och jag måste nog börja senast mars,helst tidigare. Då det kommer att dräneras runt huset i vår också och just nu står ställningen ivägen.
Menar du att du har en byggställning som står och tickar pengar och du av det skälet planerar att riva av taket och sätta på en press som tillfälligt väderskydd i 2 månader mitt i vintern?

• Gilla
1
  • Laddar…
H
Om du har så pressat att du inte hinner riva av taket innan byte, har du tid med att riva nu och hinna få på pressening?
Sen om den blåser iväg hinner du då med att få den Tillbaka?
Jag skulle vänta.
Ett tak om man ställer container nedanför så man kan kasta rakt i så är det borta på en dag.
Bättre att planlägga takbytet bättre när det är tid.

F fribygg skrev:
Menar du att du har en byggställning som står och tickar pengar och du av det skälet planerar att riva av taket och sätta på en press som tillfälligt väderskydd i 2 månader mitt i vintern?
F fribygg skrev:
Jag förstår hur du tänker men Nej alltså har en egenbyggd av reglar som sitter skruvad i väggen runt huset och inte jätte sugen på att skruva ner den innan taket är klart och helst innan de ska dräneras med. Men att vänta tills mars då? Sedan har vi ju knappt nån vinter,den flexar mellan 2+ och sol till någon minus och snö. Att ha pressening är ju enbart tänkt under själva byggprocessen som sagt,inte någon permanent lösning. Mvh Alex

Jo men har ett pressat tidsschema och om jag river en dag är det inte säkert jag hinner fixa resten nästa dag. Har 2 småbarn och ett fast jobb medMen jag vill kunna göra så mycket jag hinner en dag. Ska få hjälp att lägga plåt men han som ska hjälpa har ett eget husbygge och därför vill jag gärna förbereda så mycket som möjligt. Vilket kan innebära att det blir en pressening ett tag. Och denna blåser inte iväg,för satan vad tung den är.
Skaffa barnvakt eller dag eller två….

H Hallerudsbo skrev:
Om du har så pressat att du inte hinner riva av taket innan byte, har du tid med att riva nu och hinna få på pressening?
Jag skulle vänta.
Ett tak om man ställer container nedanför så man kan kasta rakt i så är det borta på en dag.
H Hallerudsbo skrev:
Jag skulle vänta.

Okej men nu är det inte en sån omfattande Renovering. Pärten kommer vara kvar och sedan läggs oljehärdad board ovanpå och läkten sedan plåten och nya vindbrädor. Undertaket är såpass funktionellt dugligt så att det är bara onödigt att riva det. Jag är ensamstående med 2 barn varannan vecka så att det finns chans att hinna.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skaffa barnvakt eller dag eller två….

Är arbetslös varannan vecka

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.