Hej,
Jag har köpt ett hus där jag planerar att växla av en bit av hjärtväggen och samtidigt öppna upp till nocken.
På ena sidan är det redan öppet upp till taknock från när huset byggdes i början av 60-talet. På andra sidan är det horisontellt innertak men taket i helhet är konstruerat med hela takbjälkar mellan hjärtvägg och yttervägg. Skillnaden mellan den öppna sidan och den andra är att på den öppna sidan ligger takbjälkarna med cc50 och på den andra sidan med cc100 och har stöd på mitten av en vägg parallell med hjärtväggen, samma regeldimensioner på båda sidor.
Sunt förnuft säger mig att man då borde förstärka sidan med CC100, och där har jag lite funderingar. Det enklaste är ju såklart att fästa en ny bjälke i varje befintlig bjälke. Alternativt lägga in en ny bjälke mellan de befintliga, hur fäster man isåfall mot råsponten? Vill ju inte göra hål i takpappen.
Jag vill sätta liggande panel som innertak sedan och då säger min magkänsla att det blir bättre med mindre CC för att minimera eventuell svikt i panelen, eller är det inte något problem? Jag tänker generellt att det kan bli lite vikt från isoleringen ner mot panelen som kan få den att bågna, men det kanske inte är någon risk?
Tack på förhand!