Vi renoverar och ska öppna upp till nock i en del av vårat hus.
Huset är 10 m långt och 6,60m brett och det sitter idag takstolar där hanbalken är delad i mitten och således inte tar upp den kraft som den skall, detta har lett till att dessa lutar nedåt mot centrum av huset. Dessa har suttit sedan 40 talet så det rasar inte men det ser inte bra ut.
Jag har kommit så långt att jag har räknat ut (träguiden.se) dimensionering på Nockbalken (stål) och Pelarna (limträ) som skall stötta denna. vi kommer ha en pelare i "mitten" av huset (40/60) för att få ner dimensionerna då vi vill ha så mycket takhöjd kvar som möjligt, den mindre delen kommer vara ett sovloft. De stödben som sitter där idag kommer att flyttas till en mer lodrät position vilket ju påverkar kraftuptaget, och på den öppna delen kommer vi ta bort Hanbalk och stödben. Nu till funderingen, vi har idag Överramar som är 50x150, dessa är för klena och behöver förstärkas i hela taket. Jag vill köra på 45x145 för att inte sno takhöjd. Kan man sätta dessa på var sin sida om de nuvarande (2 på varje befintlig) eller ska de fördelas jämnt över taket (fn 1200cc) så det blir 400cc, och kommer detta vara tillräckligt? Takets lutning 18, Snözon 1, Beklädnad betongpannor och och isolering.
Jag har letat efter någon överskådlig tabell för kraftupptag på reglar som ligger brevid varandra och inte ovanpå varandra, utan lycka.