Hej!

Står i valet och kvalet ifall vi ska höja vårt tak utifrån i samband med takrenovering eller inte. Huset är ett gammalt stående timmerhus från 20-talet med självdrag (tvåplanshus + källare och inredd vind). Värms idag av en oljepanna men vi ska byta till bergvärme.

Taket består idag av:
Innertak.
Ca 13 cm sågspån som isolering.
Råspont.
Takpapp.
Läkt.
Tegelpannor.

Vi har eventuellt tänkt att höja taket utifrån genom att höja takstolarna i samband med takläggning för att få plats med mer träfiberisolering. Dock funderar vi på ifall typ 20 cm höjning gör att takfot etc kommer se oproportionerligt ut på huset när det är klart. Har 10 cm extra isolering någon märkbar effekt ifall vi skulle välja det för att få det mer proportionerligt?

Någon med erfarenhet av liknande hus?

Ha det fint!
 
Facken är bara 13 djupa alltså? Det går ju också att isolera på takstolarna och bygga en varm vind.
 
Hej!
Har samma sits, kommer inte höja taket på vårt torp utan lägga en board på utsidan, sen sätta läkten i boarden. Antingen board från isover/paroc eller gå på en mera teknisk modell från Kinspan. Boarden är ca 25-35mm tjock. Utöver det fyller vi på med mera spån i dagens fack, som nog är mer tomma än fulla av spån.
Optimalt, nä, inte ens nära. Men ny papp och div påfyllning samt ny board så hoppas vi att det gamla 1800-tals huset släpper ut lite mindre värme genom taket.
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
Går att byta spånen till något som isolerar bättre, tex lösull.

Fundera igenom hur det blir med fukt bara, iom att ni isf sänker temperaturen på vinden.
 
Karl.s Karl.s skrev:
Går att byta spånen till något som isolerar bättre, tex lösull.

Fundera igenom hur det blir med fukt bara, iom att ni isf sänker temperaturen på vinden.

Ja det här med fukten blir jag inte klok på (och jag är medveten om att det är flitigt diskuterat ämne här inne).

Men en (möjligtvis) dum fråga. Om jag väljer att fylla på med isolering mellan takstolarna för att bygga en varm vind, höjer jag inte temperaturen på vinden då vilket gör att det blir mindre fukt på vinden?

Hade jag istället valt att isolera bjälklaget ytterligare men inte mellan takstolarna inser jag att jag stängt ute kylan till vinden. Eller missar jag något?
 
E EvertTub skrev:
Ja det här med fukten blir jag inte klok på (och jag är medveten om att det är flitigt diskuterat ämne här inne).

Men en (möjligtvis) dum fråga. Om jag väljer att fylla på med isolering mellan takstolarna för att bygga en varm vind, höjer jag inte temperaturen på vinden då vilket gör att det blir mindre fukt på vinden?

Hade jag istället valt att isolera bjälklaget ytterligare men inte mellan takstolarna inser jag att jag stängt ute kylan till vinden. Eller missar jag något?
Ingen dum fråga,
Varm luft kan innehålla mer fukt än kall luft, därför det kallas relativ luftfuktighet.

Hemmaexperimentet är att hälla upp en kall öl och se hur det bildas kondens/droppar på utsidan av glaset ;)

Det stämmer att om du isolerar mellan takstolarna så höjer du temperaturen inne på vinden, men det blir istället kallare på utsidan av isoleringen (dvs insidan av råsponten), med risk att fukten kondenserar där.

EDIT: om du tilläggsisolerar bjälklaget så sätt in en fuktmätare, blir det problem är det bara att sätta in en luftavfuktare
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
E EvertTub skrev:
Ja det här med fukten blir jag inte klok på (och jag är medveten om att det är flitigt diskuterat ämne här inne).

Men en (möjligtvis) dum fråga. Om jag väljer att fylla på med isolering mellan takstolarna för att bygga en varm vind, höjer jag inte temperaturen på vinden då vilket gör att det blir mindre fukt på vinden?

Hade jag istället valt att isolera bjälklaget ytterligare men inte mellan takstolarna inser jag att jag stängt ute kylan till vinden. Eller missar jag något?
Håller helt med dig, RF och den kan förväntas påverka konstruktionen som man väljer, det är rena gåtorna för min del.
 
Ok tack för svar! Ytterligare en tanke. Bör underlagspappen/duken vara diffusionsöppen?

Tanken var att köra på diffusionsöppen duk men har läst lite skräckhistorier att de släppt igenom vatten vid kraftigt regn etc. Taket lutar ca 40-45 grader. Vad finns det för risker med att köra vanlig takpapp? (typ yap 2200).

Isoleringen kommer ju bara vara ca 13 cm så känns ju som att värmen ändå kommer åka rakt igenom taket så att inte det fastnar fukt i isoleringen (tex ifall jag skulle ha 40-50 cm isolering).
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.