Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Takbyte innan solceller?

1. J
    Medlem · 51 inlägg

JNN

Medlem
    Vi har börjat fundera på att installera solceller på taket på vårt hus. Väldigt tidigt och lösa planer än så länge men jag har ett litet huvudbry jag gärna får in tankar kring.

Vårt hus är byggt 1991. Villa i ett plan, 153 m2. Kalkvind, sadeltak, betongpannor. Takpannorna är vad det verkar i fint skick och taket behandlades även för några år sedan av en firma (tvätt och antimossbehandling) vilket skulle förlänga livslängden med ett gäng år.

Utifrån ser taket fint ut idag. Det som är bakom är jag dock lite mer tveksam till över tid. Taket är uppbyggt med takstolar, masonit, när läkt och pannor. Endast bärläkt så inte dubbla lager likt man bygger nu. På vinden kan man se diverse fuktrosor på masoniten så vatten har vid tillfällen letat sig in. Jag har dock aldrig upplevt det som blött eller känt någon konstig lukt. Har varit uppe efter kraftigt regn och ser inget konstigt. Min spaning är att takpannorna funkar bra med att det i vissa förhållanden kan leta sig in fukt på vissa ställen. Avsaknaden av papp gör även att masoniten påverkas med.

En solcellsanläggning kommer troligtvis leva längre än vad mitt nuvarande tak har kvar. Det bästa hade så klart varit att byta tak (från masonit och utåt fast till råspont istället, papp, dubbla läkt osv) men det är ju en kostnad. Känns också dumt att byta något som fungerar och som kanske håller 10 år till.

Nackdelarna med att inte byta tak och installera solceller på befintligt är att panelerna måste demonteras och sättas upp på nytt när taket senare byts. Samt att man inte vet hur länge nuvarande tak håller. Jag vill inte stå med en vattenskada pga att jag väntat för länge.

Är det någon som har bra input kring detta? Andra fördelar/nackdelar? Åsikter?

Hur svårt och dyrt är det att demontera och återmontera solceller? Är arbetet en stor del av kostnaden för solceller?

Tacksam för input.

2. A
    Medlem · 5 inlägg

Alle86x

Medlem
    har samma hustyp och tak som du och går också i tankarna att byta ut taket innan solpaner just för en kollega på jobbet också hade liknande taksort och han i sin tur hade kontaktat SveaSolar och fått rekomendationen att byta ut taket med råspont och papp just för livslängden, att avmontera solpaneler i efterhand för att byta tak senare blir mer kostsamt sa han, så jag kommer nog byta mitt tak innan panelerna införskaffas. denhär masoniten är ju för de va billigare för hustillverkaren att göra på det sättet, svaret på dina andra frågor har jag dessvärre ingen input på :/

3. Antracith
    Medlem · 42 inlägg

Antracith

Medlem
    Vi går i precis samma tankar. Skillnaden är att vårat hus är från -78, men annars samma konstruktion och skick.

Vi hade besök från en av de äldre mer renomerade solcellsfirmorna. Han som var här hade tidigare jobbat med tak. Har var av den uppfattningen att man kanske kunde överväga att måla taket för att ge det några fler år, men att det i övrigt inte alls var behövligt med ett takbyte för att sätta upp solceller. Nu ska man ju ta vad en försäljare säger med en nypa salt, de vill ju få oss så sugna som möjligt på att köpa en installation.

Samtidigt så har vi nyligen gjort en besiktning av huset genom försäkringsbolaget. Besiktningsmannen då sa att de små fuktfläckar som vi har på den underliggande masoniten är väldigt lite efter 45 år. Om man sköter om taket kan det mycket väl hålla 50 år till, dvs, långt förbi garantitiden/återbetalningstiden för solcellerna.

Om man funderar på att införskaffa solceller och på grund av det känner att man måste byta taket så blir investeringen knappast lönsam (om man nu inte har ett tak som förmodligen behöver bytas inom 10 år, då är det en annan fråga).

• Laddar…
  4. J
    Medlem · 51 inlägg

JNN

Medlem
    Ja att byta taket onödigt långt i förväg gör ju att investeringen i att skaffa solceller faller totalt. Frågan är hur länge taket kan förväntas hålla. Vi har som sagt en del fuktrosor på masoniten men i övrigt inga tecken (vad jag kan se) på att taket är i dåligt skick. Viss inträngning av vatten och påverkan på masoniten antar jag är ofrånkomligt iom att det inte finns papp? Vilka indikatorer bör man gå på för att se när taket gjort sitt? Ständigt växande fuktrosor? Blöt masonit? Något annat?

Om det är troligt att taket håller 10+ år till är det ju inget alternativ tycker jag att byta det nu enbart för att vi vill installera solceller.

5. Antracith
    Medlem · 42 inlägg

Antracith

Medlem
    Man kan ju också argumentera för att om man nu täcker majoriteten av en sida av huset med paneler så borde kanske taket där åldras långsammare? Man kan ju faktiskt åtgärda taket på andra ställen av huset utan att man måste riva bort panelerna.

Sen när det gäller takets skick så behöver man nog lyfta på ett gäng pannor och undersöka läkt osv för att se så dessa är stabila och inte spruckna och ruttna. Våran nockbalk (eller vad det kan tänkas heta) som nockpannorna är spikade i är helt slut och måste bytas, men det ska visst vara ganska enkelt gjort.

Men att få någon kunnig att bedöma taket skulle jag tro är en väldigt god idé innan man smäller på solceller för 200 papp...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.