Troligtvis orsakades en skada på vindskivorna en 3-4 år sen, inte fuktskada utan stress skada, ska byta ut hela den sidan vindskivor, ska jag passa på att spraya in något när det ändå är öppet?

Det är inglasad veranda och övergången till huset som det blivit fuktskadat.

Jag skriver fuktskada för jag är inte säker vad det är, om det är röta eller termit har ingen aning, det var en del finmalt trä i området.

• Träregel skadad av röta, inramad av orörd träregel och gröna växter i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av träskiva med tecken på träskadeinsekter och skadat område.
    Skapa konto
  • Närbild på löv och skräp under takpanna med en persons finger pekande.
    Skapa konto
  • Vatten- och rötskador vid träkonstruktion intill ett tak, med synlig förmultning och missfärgning.
    Skapa konto
Om du är orolig så kan du gott kosta på dig att olja in träet under vindskivorna. Några kemikalier ska inte behövas vågar jag påstå.

V Vardagsrum skrev:
Om du är orolig så kan du gott kosta på dig att olja in träet under vindskivorna. Några kemikalier ska inte behövas vågar jag påstå.
Det är ju fullt möjligt att delar av taket en bit in från vindskivan blivit angripet av rötan eller vad detta nu är

Rickard.
Trä ruttnar av vatten, röta är ingen sjukdom som sprider sig eller behöver saneras. Flera av bilder ser träet bara torrt ut och där gör du ingenting och att vindskivor ruttnar är inget ovanligt men går det fort finns det någon anledning som man bör åtgärda, vanligast är väl kanske att dom sitter väldigt utsatt eller oskyddat från regn.

Dålig plastfärg är också en vanlig anledning.

Rickard. Rickard. skrev:
Trä ruttnar av vatten, röta är ingen sjukdom som sprider sig eller behöver saneras. Flera av bilder ser träet bara torrt ut och där gör du ingenting och att vindskivor ruttnar är inget ovanligt men går det fort finns det någon anledning som man bör åtgärda, vanligast är väl kanske att dom sitter väldigt utsatt eller oskyddat från regn.

Dålig plastfärg är också en vanlig anledning.
Ok stort tack det frigjorde många frågetecken, monterar nya med enkel planka och mycket tjäralösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.