2 540 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Hur viktig är ångspärr i kallvind vid mekanisk frånluft egentligen?
Jag har en kåk byggd 1977 (suterräng) i betong/lättbetong med betong mellanbjälklag och kallvind. Taket i övre våningen består av (inifrån) gipsskiva, glespanel, ångspärr (ångspärren är fastsatt i takstolarnas underram) och uppe på vinden ligger ca. 200 mm lösull (bergull) mellan takstolarna och en "matta" i bergull med sytt "papper" på (ser lite ut som en sån madrass för utemöbler) ligger rullad ut över hela taket ovanpå takstolarnas underram.
Det är gissningsvis alltså ca. 300 mm isolering.
På flera platser har jag upptäckt att ångspärren inte är "optimal" där den är skarvad omlott utan någon tejp eller lim med bara ca 100 mm samt att det är många otätade genomföringar för elrör, spotlightkoppar etc.
Det finns inte några tecken på fukt/kondens/vatten som skulle stått någonstans vid dessa hål som jag hittat.
Funderingen då, i huset finns mekanisk frånluft i kök och badrum samt tvättstuga samt Nivellgolv i nedre plan så en hel del luft sugs ut och det är konstant undertryck (uppmätt när vi installerade Nivellgolvet) i huset.
Det finns tilluft i alla rum (utom badrum och kök förstås).
Jag har testat "vinddrag" vid en spotligt som jag vet inte är tätad korrekt och där kan jag konstatera att luftflödet är "inåt", alltså från kallvind in i huset.
Inför vintern och den kommande elprischocken alla pratar om har jag tänkt sänka farten på fläktarna så vi suger in mindre mängd kalluft men blir ju då lite nojig om undertrycket blir för dåligt så att min perforerade ångspärr börjar pumpa upp kondens på kallvinden...
Det är gissningsvis alltså ca. 300 mm isolering.
På flera platser har jag upptäckt att ångspärren inte är "optimal" där den är skarvad omlott utan någon tejp eller lim med bara ca 100 mm samt att det är många otätade genomföringar för elrör, spotlightkoppar etc.
Det finns inte några tecken på fukt/kondens/vatten som skulle stått någonstans vid dessa hål som jag hittat.
Funderingen då, i huset finns mekanisk frånluft i kök och badrum samt tvättstuga samt Nivellgolv i nedre plan så en hel del luft sugs ut och det är konstant undertryck (uppmätt när vi installerade Nivellgolvet) i huset.
Det finns tilluft i alla rum (utom badrum och kök förstås).
Jag har testat "vinddrag" vid en spotligt som jag vet inte är tätad korrekt och där kan jag konstatera att luftflödet är "inåt", alltså från kallvind in i huset.
Inför vintern och den kommande elprischocken alla pratar om har jag tänkt sänka farten på fläktarna så vi suger in mindre mängd kalluft men blir ju då lite nojig om undertrycket blir för dåligt så att min perforerade ångspärr börjar pumpa upp kondens på kallvinden...
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Låter som att din ångspärr är av helt normal standard för när huset är byggt och troligtvis kommer du inte få några problem av dina åtgärder så länge dom är på rimlig nivå. Luftflöde från vinden in i huset är oavsett inget positivt så det kan ju eventuellt finnas en poäng att försöka åtgärda det du kan relativt enkelt. Kommer du inte åt med tejp finns ju fog och skum (i värsta fall
)
Jag rev ut all stenull och dukade om allt med diffusionsöppen ångspärr (Isover) och sen 40 cm lösull på det. Min anledning var lika mycket att den gamla stenullen luktade illa som att jag ville förbättra isoleringen. Förra vintern hade jag inte ändrat värmekurvan och förbrukning var oförändrad....hoppas på en bättre vinter...jag tror att det är viktigt att det är tätt m h t lukten....
Tack, jo, jag har försökt täta det jag hittar men inne i spotkoppar är det svårt att komma till men där jag har bytt till LED har jag tryckt in lite tejp samtidigt där det går...Rickard. skrev:
Låter som att din ångspärr är av helt normal standard för när huset är byggt och troligtvis kommer du inte få några problem av dina åtgärder så länge dom är på rimlig nivå. Luftflöde från vinden in i huset är oavsett inget positivt så det kan ju eventuellt finnas en poäng att försöka åtgärda det du kan relativt enkelt. Kommer du inte åt med tejp finns ju fog och skum (i värsta fall)
Jag är rätt känslig för damm, pollen, etc. själv så några större mängder luft kommer inte in. Dessutom luktar det "vind" ganska tydligt när jag t.ex. tar ner en spotlight men det är inget jag känner när de är tillbaka.
Även när jag varit borta längre tid och kommer hem känns ingen lukt...
Jag har funderat i samma banor men tror att min isolerar rätt väl ännu. Den är helt torr och "fluffig" ännu men man kan se att det är mer hopsjunket på vissa ställen (eller så var där mindre isolering från börjanS sepani skrev:Jag rev ut all stenull och dukade om allt med diffusionsöppen ångspärr (Isover) och sen 40 cm lösull på det. Min anledning var lika mycket att den gamla stenullen luktade illa som att jag ville förbättra isoleringen. Förra vintern hade jag inte ändrat värmekurvan och förbrukning var oförändrad....hoppas på en bättre vinter...jag tror att det är viktigt att det är tätt m h t lukten....
När vi byggde ut en del av huset använde jag istället Hunton träfiber som ju är trevligare att jobba med...
Klicka här för att svara