Upptäckte precis att en takpanna vid nocken glidit ner en bit. Vi ser sällan taket från det hållet så det kan ha inträffat för två till fyra veckor sedan. Jag kan få hjälp med det tidigast på onsdag.
Behöver jag oroa mig för att det blivit fuktskador? Jag kan inte ta mig upp på taket och titta. Tittade på innertaket på vinden och det såg bra ut men jag vet ju inte med pappen …
 
Takpannan är för att skydda pappen som ska hålla vätan ute.
Är pappen frisk så händer inte så mycket.
Är pappen dålig är det dags att lägga om taket.
Protte
 
  • Gilla
Llvin
  • Laddar…
Tog en bild från marken och zoomade in och jag tycker det ser ut som att läkten är fuktskadad … kanske är dags att byta den då.
 
  • Närbild av takpannor med potentiell fuktskada på takläkt vid takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Zoomad bild på takpannor med potentiell fuktskada på läkten under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket ser inte riktigt lagt ut enligt bilderna, nockpannorna ligger inte rätt mot översta raden av takpannorna...
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Taket ser inte riktigt lagt ut enligt bilderna, nockpannorna ligger inte rätt mot översta raden av takpannorna...
du menar på det ställe där pannan glidit ner? Jag har funderat på om det är på grund av nocken som pannan gled ner.
behöver man lägga om alla nockpannor då eller är det den vid takpannan som glidit ner som måste fixas?
 
Du skulle behöva titta över hela nocken, det där är knasigt lagt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du skulle behöva titta över hela nocken, det där är knasigt lagt.
Då ska jag se till att det görs på onsdag när jag får hjälp. Befarar att det kanske kommit in vatten på fler ställen då….
 
L Llvin skrev:
du menar på det ställe där pannan glidit ner? Jag har funderat på om det är på grund av nocken som pannan gled ner.
behöver man lägga om alla nockpannor då eller är det den vid takpannan som glidit ner som måste fixas?
Nockpannan ska ligga på pannorna längs hela nacken för att låsa översta raden.
Så här ska det göras och det ser inte ut att vara så på dina bilder och därför har troligtvis pannan kunnat åka ner.

En hand justerar en nockpanna på takpannor för att illustrera korrekt installation längs taknocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bild från dinbyggare.se)
 
P-plats P-plats skrev:
Nockpannan ska ligga på pannorna längs hela nacken för att låsa översta raden.
Så här ska det göras och det ser inte ut att vara så på dina bilder och därför har troligtvis pannan kunnat åka ner.

[bild]
Jag tittade på andra sidan av huset och där ligger de rätt (som på bilden du skickade). Taket var lagt innan vi flyttade in och jag vet ju inte om takpannor glidit ner tidigare.
Om nocken varit fel under en längre tid har kanske vatten kunnat ta sig förbi och då orsakat fukt på läkten… jag får hoppas att pappen klarat det. Fanns ju som tur var inga indikationer på fukt på vinden
 
L Llvin skrev:
Jag tittade på andra sidan av huset och där ligger de rätt (som på bilden du skickade). Taket var lagt innan vi flyttade in och jag vet ju inte om takpannor glidit ner tidigare.
Om nocken varit fel under en längre tid har kanske vatten kunnat ta sig förbi och då orsakat fukt på läkten… jag får hoppas att pappen klarat det. Fanns ju som tur var inga indikationer på fukt på vinden
Ett rimligt antagande och bör kollas över.
Behöver dock inte betyda att det är några som helst problem.
 
P-plats P-plats skrev:
Ett rimligt antagande och bör kollas över.
Behöver dock inte betyda att det är några som helst problem.
Jag får hoppas på det. Hur vet man om pappen är fuktskadad? Går det att mäta med samma mätare som gör trä eller finns det annat att titta efter?

Jag hoppas i alla fall att ett eventuellt byte kan vänta till nästa sommar om det behövs. Känns lättast att genomföra då.

Tack för att du tar dig tid att svara!
 
Pappen tål ju vatten så det är inte nåt större problem, men vet du att du har papp under så det inte är sniklösningen med masonit? Du kan ju behöva lägga dit en nocktätning för att få det hyffsat tätt.
 
Jag tittade längst ner vid taket och såg att det är papp. Det står även i besiktningsprotokollet att det är papp. Det som oroar mig är att även om plattan precis gled ner har nog nocken varit felaktigt lagd under en längre tid… Jag kan inte så mycket om papp men även om det är vattentätt kanske det inte tål regn under några år…
Jag får se på onsdag om pappen är blöt eller inte.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Nu har jag fått hjälp och det visade sig att nocken antagligen har flyttat sig lite och därför hamnat i olag. Som jag misstänkte hade den del av läkten som man ser lite på bilden blivit fuktskadad och det var därför plattan glidit ner. Trots att nocken antagligen legat fel under en ganska lång tid (grannar berättar att föregående ägare har rättat till plattorna på samma ställe tidigare) har pappen klarat sig! På måndag ska vi byta den skadade delen av läkten och lägga om nockpannorna. Vi kan således vänta kanske fyra år med att byta tak.

Tack för alla svar jag fick här. Tack vare era svar kunde jag delta aktivt i diskussionen om problem och åtgärder. :D(y)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.