Tak & Vind
SiIIen: Här finns förhoppningsvis någon som kan ge mig lite råd. Vinden på mitt nyköpta hus gör mig orolig. Taket är omlagt 2010 och fultvärdet är ju lågt (?) så förhoppningsvis är det sedan innan dess men taket sviktar lite och är missfärgat. Ligger gammal isolering med torr mossa och på. Vad tror ni? Jag bör väl be fackman ta en titt såklart men supertacksam om någon kan lugna mig
sam2018: Taknivån måste vara ung. 10 meter högt. undrar varför klämmen lossnar?
Krille4: Jag köpte ett enkelt fallskydd från Jula när jag la taket på carporten. https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/fallskydd/fallskyddsselar/fallskyddspaket-906225?gclid=Cj0KCQjw852XBhC6ARIsAJsFPN3rZoP9ywvBWp9npFdIaJCibi5q4lPKwxzOnhDY9WTThAIczE68t8saAjyQEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Jag är rätt höjdrädd och det var värt varenda krona i både upplevd och faktisk säkerhet. /Krille
Garningen: Doltfel?, vet att de brukar vara tungrott att hävda, men dom kanske har doldafelförsäkring tidigare ägare,
bratanon: Skarvarna generellt är inte så snygga. Men blir ett rätt stort jobb att byta dessa och göra snyggt. Jag tänker att jag själv sätter något regel bakom och spikar ihop dem. Tror ni man kan foga dem på utsidan för att dölja dem eller blir det bara fult?
myrstack: I princip ja. Standardutbudet är volymvaror som ska passa merparten av normala takvinklar och när det inte funkar blir det plåtslagare som får rycka in. I byggvaruhusen kan man få en viss känsla hur mycket man kan pressa ut dessa tex om man har ett plattare tak
Johan222: Det är vanliga vita hängrännor, färgen syns lite dåligt i bilden Det blir nockpannor, jag tänker lägga dom över vindskiveplåten, tycker det blir snyggast så
Rickard.: Den där plåtlösningen är inte godkänd och bör göras om med en bräda. Svackan har nog ingen jättestor betydelse men man kan absolut fylla den lite med papp. Se bild för hur man ska lösa det. [bild] (Tagen från Google)
JoggiB: Inte helt säker att det kallas vindskiva(?)men jag undrar om det är några här som lagt cederträ eller liknande runt? [bild]
BSOD: Risken är ju även att det är mindre snyggt murat från början också. Emellanåt så muras det slarvigt för att man I alla fall ska putsa över har jag sett.
bossespecial: Jag hade räknat på det, mest för att jag kan detta. Bygger du med de dimensioner som du tänkt så fungerar det säkerligen.
lodin92: Formsåga så gott du kan sen papp över glipan, så kan du va lugn sen.
Snailman: [citat] Ja, en metod som jag hittade på nu, är att ta bort näst sista pannan i de rader som behöver justeras och sedan lägga sista raden rakt, efter det flyttar du tredje sista pannan och drar isär de plattorna maximalt och fortsätter så.. Detta gäller om det är mycket som behöver justeras.
Lakritsianen: [citat] Ja på krypvind. Tack åker och köper denna imorgon https://www.hornbach.se/shop/Aluminiumtejp-TESA-silver-50mm-10m/3892762/artikel-detaljer.html
Styrman_jansson: [citat] Bock och tack! Jag är med och förstår.
huggan: [citat] Nu har jag fått tid att läsa delar av rapporten och måste säga att det är oroväckande. Jobbar själv i branschen men inte med småhus och har inte alls hört talas om denna problematik med de nya lösningar. Sen är rapporten 12 år gammal nu och man hoppas att förbättringar har gjorts sen dess. Dock skulle jag nog ändå vidhålla att välja en standardlösning för får man
uhag: [citat] Om man skär gamla pappen och delar på skarven mellan våderna, som man måste göra för att få bort spiken, får man det tätt igen då genom att bara lägga på nytt klister i de skarvarna?
Lennart Mukka: En bekant till mig bytte plåttak och under arbetet kände han en form av stöt när han vidrörde lättmetallställningen och plåttaket. Han mätte 50V AC mellan ställningen och plåttaket. Min fråga är varifrån kommer denna potentialskillnad. Han såg inget anmärkningsvärt i taket när han bytte plåttaket.
Buford: Bygger uterum som kommer byggas som en vinkel på huset, med sadeltak med betongpannor. Har köpt in klassisk underlagspapp att lägga på uterummets råspont. När jag nu börjat montera inser jag att det ligger underlagsduk på befintligt hustak, där jag alltså ska ansluta med uterummets tak. Planen är att inte göra någon åverkan på befintligt tak utan applicera råspont och
EddieHansson: [citat] Det är ju så specifikt till varje hus och plats, så du måste mäta hur det ser ut nu. Har inte sett så mycket risker med ventilationen på sommaren. Är det kallare på vinden än luften utanför så höjer man RH genom att ventilera mer. Men det behöver ju inte betyda någon risk. Måste mäta och mäta över tid för att se. :)
Mjolnir: [citat] Tror du det funkar bra att fördela det med skumspruta? Aldrig använt sån, kan man ange hur många delar vatten respektive medel som den ska fördela?
jdaniels: Jag får kraftigt skitiga vindskiveplåtar på endast ett år. Finns det nått medel man kan "impregnera" plåtarna med eller är det typ bilvax man kan använda? Den ena bilden är från förra året då jag tvättade och målade om huset, den 2a från ganska exakt ett år senare.
Niklaspe: [citat] Ja precis, ska kika tror det ska gå höja locket 5 cm och fortfarande "vara tätt".
RSL_NVR: Nu är det för första gången jag lämnar ett svar här i forum, men tänkte bara tacka er - hade samma utmaningen med att lyfta upp takpannorna, tack era inspirationer byggde vi vår egen lyft i helgen och det funkar jätte smidigt! Vinschen (500kg lyftkapacitet) gör sitt jobb och jag hämtade en från Hornbach som var på ungefär 1300 kr.
fribygg: [citat] Det går att ringa eller maila sin lokala virkesnasare så levererar de vad virke du behöver
kfransson: [citat] Nu blev det 0,5 Tp20 då det blev bra även om man går beträda taket försiktigt. Pelle - finns det någon anledning till att du säger att en dubbel takplåt på ett ställe inte är en bra ide? Jag är nyfiken. Vanliga överlapp mellan plåtsektioner fungerar ju bra även om sträckan där plåten är dubbel då inte är så lång.