4 074 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Bör takpannan bytas?
det finns de som tror detraveper skrev:
En annan typ av tak som är bland dem som håller speciellt länge är ett tak med betongpannor. Även betongpannorna kan hålla i runt ett sekel. Vanliga frågor om Takarbete och takläggning | FAQ | Takfix.se
Produktionen av betongtakpannor kom i gång först efter andra världskriget i större skala. I samband med byggboomen under efterkrigstiden blev betongtakpannor snart det vanligaste takmaterialet i Sverige, speciellt på villor och mindre flerfamiljshus.
Betongtakpannor – Wikipedia
Mina betongpannor från-60 hade börjat fukta igenom -97 när de blev utbytta.
Även om de är hela så är risken att de börjar släppa igenom och med ett underlag som uppnått sin livslängd är det inte så bra för huset........
Byggaren som gjorde arbetet bor i kvarteret och även hans från -65 blev utbytta -98 utifrån samma problem.
Så om någon tror på ett sekel, lycka till
Även om de är hela så är risken att de börjar släppa igenom och med ett underlag som uppnått sin livslängd är det inte så bra för huset........
Byggaren som gjorde arbetet bor i kvarteret och även hans från -65 blev utbytta -98 utifrån samma problem.
Så om någon tror på ett sekel, lycka till
Så länge man ser till att måla dom så dom får nytt ytskikt så fuktar dom inte igenom. Inte lär dom hålla ett sekel, men man kan säkert få ut 20 år till med ordentlig rengöring och målning.A AndersS skrev:Mina betongpannor från-60 hade börjat fukta igenom -97 när de blev utbytta.
Så om någon tror på ett sekel, lycka till![]()
Men skadade pannor ska bytas direkt.
Redigerat:
Den skadan medför inte att något vatten rinner in, så det finns egentligen inget behov. Det är ju skillnad om den spricker i dalen. Jag är något skeptisk till att det skulle vara något problem med gamla pannor så länge de inte spricker. Gammal betong kan hålla väldigt länge.
Original från -74M mojjen skrev:
Klicka här för att svara