Hej!
Ska byta tak och undrar om det räcker med en spikpistol med maxlängd på spik 90mm. Vissa hävdar 100mm spik och vissa 90mm.

Anledningen till att jag frågar är att de flesta spikpistoler med tryckluft går upp till 90mm. Då går det köpa en från de billigare segmenten, medans 100mm pistoler kostar mycket mer.

vad sägs?

Detta kommer att ligga på taket.
Råspont 22mm, takpapp, 25mm bär & ströläkt.

Jag tror 90 mm räcker... du kan väl handspika eller dra i några skruv extra om du nojar i bärläkten ned i takstolen.

/ATW

Rickard.
Du behöver inget längre än 90mm.

H
Jag köpte pistol på biltem, kanon nöjd med den.
Men jag köpte inte spik på biltema.
De är mer trubbiga så är svårare för pistolen att slå i.

köpte essve och paslode till min maskin och det fungera kanon.

S
Räcker det inte med 75mm spik för spont och läkt?

• Gilla
tergo
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Ofta räcker det. Men väldigt många envisas med att lägga 45x70mm som bärläkt, och då blir 75mm spik för kort.

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
Rickard.
S stugfar skrev:
Mellan takstolarna räcker det alla gånger men jag vet inte varför det sägs 100mm till bärläkten, känns inte som att läkten ska behöva sitta i takstolarna men jag kan inte komma på någon annan anledning.

S
A AG A skrev:
Ofta räcker det. Men väldigt många envisas med att lägga 45x70mm som bärläkt, och då blir 75mm spik för kort.
ja det förstår jag, tänkte på dimensionerna frågeställaren nämner.

S
Rickard. Rickard. skrev:
Mellan takstolarna räcker det alla gånger men jag vet inte varför det sägs 100mm till bärläkten, känns inte som att läkten ska behöva sitta i takstolarna men jag kan inte komma på någon annan anledning.
Rickard. Rickard. skrev:
Ja det låter lite som hängslen och livrem. Men visst, någon kanske har varit med om att yttertak och ströläkt blåst bort för att läkten ruttnat eller något sånt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.