Råd för bästa lösning vid läggning av nytt underlagspapp och betongpannor mellan ett parhus, huskroppar. I dag har grannfastigheten en v-formad plåt (uppochnervänd) ovanför sina egna pannor vid skarven mellan huskropparna (under är det öppet), dock täcker den inte båda fastigheterna vilket till följd givit fuktskador på min tak sida. Min fråga till forumet är hur skall man göra för bästa lösning utan att behöva riva upp grannenssida.

Har du möjlighet att lägga upp bilder så skulle det underlätta

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Har du möjlighet att lägga upp bilder så skulle det underlätta
lägger upp några bilder som kan beskriva min fråga bättre, dels innan rivning och efter rivningen av taket. Takdetalj före rivning med gammalt och nytt takmaterial runt en skorsten, mögel på äldre delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak efter rivning med synliga träreglar, spillror och gammal takpapp.
Skapa konto
Efter rivning av tak med synlig takkonstruktion, underlagspapp och isolering.
Skapa konto

Går gränsen mellan venthuvarna? Plåten som sitter där ser ju egentligen ut som en standard nockplåt vilken är för smal för detta syftet. Normalt ska du göra ditt tak enligt din pappleverantörs instruktioner. Sedan släpar man upp grannen då täckningen i mellan egentligen är ett gemensamt intresse och kommer överens om ni ska täcka mellanrummet med papp och sedan en bredare plåt som täcker skarven

• Gilla
JPQ
  • Laddar…
bästa tipset jag kan ge är att lägga en extra remsa , typ 400 mm bred in under hans gamla papp helt lodrätt och sedan lägga din nya papp över hans gamla papp , Kör lite fog eller asfaltskit emellan så kommer det bli bra.
alltså lägga pappen omlott , då blir det ju dubbel papp i skarven

• Gilla
JPQ
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Går gränsen mellan venthuvarna? Plåten som sitter där ser ju egentligen ut som en standard nockplåt vilken är för smal för detta syftet. Normalt ska du göra ditt tak enligt din pappleverantörs instruktioner. Sedan släpar man upp grannen då täckningen i mellan egentligen är ett gemensamt intresse och kommer överens om ni ska täcka mellanrummet med papp och sedan en bredare plåt som täcker skarven
Det stämmer, gränsen går mellan venthuvarna. Jag har dock inte sett i ICOPAL’s monteringsanvisning (flexilight Prima) på min frågeställning, men jag har sett takläggare (på avstånd) som byggt upp likt en ”nock” lösning längst sidorna. Men vet inte riktigt hur det har gjorts (detaljerad beskrivning) och om det är rätt/korrekt lösning. (har sökt i bla AMA Hus).

Redigerat:
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
bästa tipset jag kan ge är att lägga en extra remsa , typ 400 mm bred in under hans gamla papp helt lodrätt och sedan lägga din nya papp över hans gamla papp , Kör lite fog eller asfaltskit emellan så kommer det bli bra.
alltså lägga pappen omlott , då blir det ju dubbel papp i skarven
Finns inte mycket plats att (leka med) lägga min underlagsduk på grannens sida då dem har ströläkten väldigt nära kanten, men definitivt bra tips om att lägga en remsa under deras. Tar gärna emot förslag på pappremsa och asfaltskit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.