Har besökt en sommarstuga med tillhörande byggnader, bl.a. detta brygghus. Nockpannor saknas, och jag funderade om tidigare ägare åtgärdat något med taket, pannorna ligger snett som om någon ovan lagt tillbaka dem. Det finns ingen direkt beläggning/påväxt till skillnad mot boningshusets betongpannor. inser förstås att det behöver åtgärdas men hur snabbt? Kan det fungera att tillfälligt dra över presenning på nocken?
Går det att få tag på nockpannor begagnat? Tror ni att de har knäckt de tidigare pannorna när taket skulle läggas om? Gården har varit obebodd de senaste tre åren.
 
  • Traditionellt rött svenskt trähus med tegeltak omgiven av lövträd och gräs med löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ibland la man väl bara 2 brädor i v över nocken

Är väl inte så noga med med tillverkare av nockpannor så det ska väl gå att få till begagnade. Går väl att lägga nockplåt med. Fult enligt mig men inte värre än kantplåtarna folk lägger
 
K Kjell_G skrev:
Har besökt en sommarstuga med tillhörande byggnader, bl.a. detta brygghus. Nockpannor saknas, och jag funderade om tidigare ägare åtgärdat något med taket, pannorna ligger snett som om någon ovan lagt tillbaka dem. Det finns ingen direkt beläggning/påväxt till skillnad mot boningshusets betongpannor. inser förstås att det behöver åtgärdas men hur snabbt? Kan det fungera att tillfälligt dra över presenning på nocken?
Går det att få tag på nockpannor begagnat? Tror ni att de har knäckt de tidigare pannorna när taket skulle läggas om? Gården har varit obebodd de senaste tre åren.
Det var ganska vanligt att man på mindre ekonomibyggnader inte hade nockpannor alls.

Så ur ett byggnadsvårdsperspektiv är det helt enkelt sådär man gjorde förr, och nockpannor blir i så fall "fel".

Man såg istället till att de översta pannorna låg så att säga omlott. Alltså ena sidan översta rad skulle täcka över andra sidans översta rad.

Jag har även sett en del torpstugor med sådan lösning.

Så ligger pannorna längs nocken med ena sidans rad lite över den andra sidans rad, så finns egentligen inget att åtgärda, om inte några av takpannorna kasat ner såklart.

Eftersom man ofta återanvände takpannor, och alla lokala tillverkare hade lite olika format på pannorna, så kan snedheter bero på att man tagit pannor från andra (rivna) hus, och kompletterat med när pannor gått sönder, och då lagt lite snett för att få det att täcka ordentligt.

Så länge pannorna täcker och taket inte läcker finns det ingen anledning att åtgärda något.

Bra bränt lertegel tar det betydligt längre tid innan det börjar växa på än vad det gjorde för en del äldre varianter av porösa betongpannor.

Om, och hur mycket det börjar växa lav och/eller mossa på ett tak beror på många faktorer.
 
  • Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.