Hej!

Bor i ett mindre 1920-talshus 1 1/2 planshus med vind och källare i Skåne. Inför vintern är tanken att isolera vindsbjälklaget till kallvinden, som idag inte har någon isolering.

I södra delen av vinden har tidigare inte funnits någon hjärtvägg och beroende på det (tror jag) bågnar/sviktar hanbjälkarna ner ca 2 cm i mitten (se bild). Kan eventuellt också vara att man förvarat för mycket tunga saker uppe på vinden. Sedan ca 20 år tillbaks finns där nu en hjärtvägg under, men jag är osäker på hur mycket den bär upp.

Hanbjälkarna är ca 3,8 meter långa och c-c avståndet 1 meter.

Golvbrädorna på vindsbjälklaget sviktar när man går däruppe och känns lite olustigt...

Tänkte därför förstärka de befintliga hanbjälkarna (ca 120x120 mm) med reglar 45x220 innan isolering.

Frågor:
1. Är det någon fara med att göra denna förstärkning ut t.ex. konstruktions eller viktsynpunkt? Finns bättre sätt?
2. Isoleringen jag tänkte använda är iCell som väger ca 50 kg/m3. Så det blir ca 35 kg i varje "fack". Påverkar denna vikt konstruktionen?

• Renovering av vind med träbjälkar, tegelvägg och synlig dammsugare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis isolerad vinden med synliga träbjälkar och en vit elkabel längs med bjälken, vid sidan av ett vattenpass.
    Skapa konto
  • Skiss av förstärkning av hanbjälke med dimensioner, bredvid befintlig hanbjälke.
    Skapa konto
Är det boyta under det där eller vad? Måste ju forsa ut pengar i form av värme den vägen om det är helt oisolerat nu?
Din tanke är annars ganska sund. Som det är gjort nu så är det ju inte anpassat för vare sig last eller att nån ska springa omkring däruppe. Låt "hänget" vara dock och skippa helt nå upprätningsförsök.

S Stefan1972 skrev:
Är det boyta under det där eller vad? Måste ju forsa ut pengar i form av värme den vägen om det är helt oisolerat nu?
Din tanke är annars ganska sund. Som det är gjort nu så är det ju inte anpassat för vare sig last eller att nån ska springa omkring däruppe. Låt "hänget" vara dock och skippa helt nå upprätningsförsök.
Ja, det är boyta under. Ja det stämmer att det troligtvis försvinner mycket värme / pengar ut den vägen eftersom det är oisolerat. Många hus i Skåne från denna tiden byggda på samma sätt. Därav mina tankar :)

Tack för synpunkter! Nej hade inte heller tänkt att räta upp och vinden kommer att vara tom, endast förstärka så att hanbjälkarna inte bågnar ner ytterligare.

Ska du inte göra nå speciellt däruppe så skulle jag ta så höga reglar jag kan. 245 iallafall.

S Stefan1972 skrev:
Ska du inte göra nå speciellt däruppe så skulle jag ta så höga reglar jag kan. 245 iallafall.
Tack för synpunkter! Är väl inte fel att dimensionera upp, ska se om jag kan hitta 245.

Jag använde denna uträkning som utgångspunkt

• Tabell med trävirkesdimensioner, deformationer, nyttjandegrader och reaktionskrafter för konstruktionsvirke med olika tvärsnitt och kvaliteter.
    Skapa konto
Jag tänkte mest på att få dit så mycket isolering som möjligt. Inte för att det kanske blir nån jätteskillnad mellan 220 och 245 men ändå.

• Gilla
jockepocke
  • Laddar…
Ett vanligt sätt är att bygga en upphöjd landgång och köra med lösull, helst 30-40 cm överallt. Då spelar extra reglars dimensioner mindre roll.

• Gilla
jockepocke och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett vanligt sätt är att bygga en upphöjd landgång och köra med lösull, helst 30-40 cm överallt. Då spelar extra reglars dimensioner mindre roll.
Tack för input! Jag funderade på denna lösning också, men tänkte först förstärka förstärka bjälkarna och isolera bjälklaget och se resultatet av det. Kanske som steg 2 med lösull och landgång om det behövs.

Vill du förstärka bjälklaget och hindra nedböjning borde en balk i husets längdriktning alltså tvärs befintligt vindsbjälklaget vara enklare och billigare, ställer du 2st 45x195 eller grövre parallellt med nån halvmeters mellanrum och fäster underliggande balkar mot dessa kan du dessutom lätt göra en landgång på de nya balkarna vilket är bekvämt såväl vid isolering som framtida inspektioner och vid ev underhåll

• Gilla
jockepocke
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vill du förstärka bjälklaget och hindra nedböjning borde en balk i husets längdriktning alltså tvärs befintligt vindsbjälklaget vara enklare och billigare, ställer du 2st 45x195 eller grövre parallellt med nån halvmeters mellanrum och fäster underliggande balkar mot dessa kan du dessutom lätt göra en landgång på de nya balkarna vilket är bekvämt såväl vid isolering som framtida inspektioner och vid ev underhåll
Tack! Har inte alls tänkt i den banan, speciellt om jag skulle använda lösull i framtiden. Jag antar att man då fäster balken i väggen istället? Jag har en skorsten som står mitt i huset och skulle även kunna fästa i den på balkens andra sidan?

J jockepocke skrev:
Tack! Har inte alls tänkt i den banan, speciellt om jag skulle använda lösull i framtiden. Jag antar att man då fäster balken i väggen istället? Jag har en skorsten som står mitt i huset och skulle även kunna fästa i den på balkens andra sidan?
Gör ordentliga upplag på gavel väggarna och fäst inget trä i skorstenen, den kan bli varm.

Absolut bör du överväga lösull då du har omoderna avstånd mellan balkarna, det lär vara svårt och tidskrävande att isolera med skivmtrl så om inte lösullen är väsentligt dyrare bör du se till att få på nån halvmeter snarast.

• Gilla
jockepocke
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gör ordentliga upplag på gavel väggarna och fäst inget trä i skorstenen, den kan bli varm.

Absolut bör du överväga lösull då du har omoderna avstånd mellan balkarna, det lär vara svårt och tidskrävande att isolera med skivmtrl så om inte lösullen är väsentligt dyrare bör du se till att få på nån halvmeter snarast.
Tack, har inget som värmer skorstenen idag, men det kan ju ändras i framtiden så bättre att vara på den säkra sidan.

Hade tänkt använda lösull, men initialt bara i bjälklaget, för att fylla upp all ojämnhet på bästa sätt. Kanske feltänkt?

J jockepocke skrev:
Tack, har inget som värmer skorstenen idag, men det kan ju ändras i framtiden så bättre att vara på den säkra sidan.

Hade tänkt använda lösull, men initialt bara i bjälklaget, för att fylla upp all ojämnhet på bästa sätt. Kanske feltänkt?
Montera luftspalt mot yttertaket, stenull mot skorstenen och spruta hela ytan med nån halvmeter på en gågn, att göra det i omgångar/olika skikt riskerar bara att bli dyrare och det är risk att det inte blir av.

• Gilla
jockepocke och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Montera luftspalt mot yttertaket, stenull mot skorstenen och spruta hela ytan med nån halvmeter på en gågn, att göra det i omgångar/olika skikt riskerar bara att bli dyrare och det är risk att det inte blir av.
Låter som du känner mig bra :) Pga mycket andra kostnader och projekt (indrag fjärrvärme etc) får det vänta lite. Men förstår att det är en bra ekonomisk investering på sikt.

• Gilla
Perra_w
  • Laddar…
J jockepocke skrev:
Låter som du känner mig bra :) Pga mycket andra kostnader och projekt (indrag fjärrvärme etc) får det vänta lite. Men förstår att det är en bra ekonomisk investering på sikt.
Om du sprutar lösull själv blir det inte alls speciellt dyrt, kolla upp om du inte redan gjort det.

• Gilla
jockepocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.