Solceller, Solfångare, Solenergi
LEH: Apperturyta är den effektiva solfångaryta som kan belysas av solen. Har du plana solfångare så är byggytan och apperturytan ungerfär densamma. För vakuumrör är apperturytan mindre än byggytan. Jag har plana solfångare och valde dessa av följande skäl: - Jag tycker att plana solfångare passar mycket bättre estetiskt på mitt hus. - Jag eldar med ved, så min prioritet var att jag i
pellesnurr: [citat] Update: Nu har det gått några dagar, och än så länge har jag nog inte fått upp tanken i maxtemp, jag har ännu ingen tempgivare i tankens topp, så jag vet nte vad maxtempen är. Dock matar solpanelen glatt in 70-80 gradigt vatten i slingan och tempen landar då därikring. Detta räcker ungefär för dagsbehovet då vår son badar varje kväll. Om han inte gjort det räcker det
hakan_wallin: Hej, Tackar för inlägg! Jag har ännu inte installerat Solvärme men börjar bli klar med mycket annat i huset så nu börjar tankarna på solpaneler vakna till liv igen. Jag har ju som sagt en Nibe 360P Frånluftsvärmepump installerad och en vedeldad kamin(fristående, mest för myseldning). Enligt Nibes dockningsskiss ska man kopplas in solvärmen till en Ack-tank och sen mha den förvärma
Lars Green: Om jag tar 50 meter 25mm slang så ryms det ungefär 25 liter i den. Borde jag inte kunna ta en längre slang? Eller blir tryckfallet för stort då? Angående dimensionen som nämndes tidigare, hur påverkar det om jag väljer en större dimension? Självklart tar det längre tid att värma upp vattnet i slangen. Men en hel dag med sol, hur tjock slang kan man ha för att få hinna få upp
abbe1001: Jag tror inte de finns att få tag i, om de fanns skulle de alltså vara förinstallerade inuti en acktank och sträcka sig i princip i acktankens höjd med intag i botten.
2an: Lönsamheten blir låg pga att v kostnaden redan är låg + att man bara har hjälp av solen i 6 mån/år, Värmer man vv med el förbrukar man ca 8-12 kwh/dygn vilket gör 4-6 kWh med flvp o sen lyser inte solen varje dag heller.. Har räcknat soldagarna från i mars här efter västerbottenskusten o det är inte hälften av dagarna som solen lyser så det är väl bara om man eldar olja som det
Anders Svensson: [citat] Det är lite för klena uppgifter för att hitta felet. I vilken riktning har du solpanelerna och vilken lutning?. Har du kollat så heatpipen funkade (alla) vid montering?. La du på värmepasta på bulben?. Har du isolerat rör, tank mm?. Har du luftat ur vattenslingorna/platten riktig, så det inte står luft någonstans och motar. Kollat så att det inte sitter skräp någonstans i
rogge_vvs: Tittar man på deras hemsida har de kopplingsrör som är 15 mm så det borde räcka. http://www.lesol.se/Default.asp?p=75
apersson850: Nä, men den som har ett hus bedriver ju ett slags "verksamhet", när han håller huset igång. Denna verksamhet går oftast med förlust, en förlust som måste täckas med bidrag från din förvärvsinkomst. Om du då gör en investering i ditt hus är det naturligtvis intressant att räkna på om investeringen kan minska driftkostnaden såpass att den kan löna sig inom någon rimlig tid.
apersson850: Jag har konstruerat styrutrustning till ett "hemmakraftverk" en gång, så lite vet jag. Fast det var lite mer ambitiöst, då min kusin även säljer ström till Sydkraft, eller nu heter det förstås e-on, när det blir över. Det ställer större krav än när man bara ska ha till sig själv. Betänk att det inte bara är fallhöjd man måste ha, man måste bli av med vattnet nedströms
olofnystrom: Tänkte bara tipsa till alla som vill bygga egna solvärmepaneler att Sunstrip i Finspång (Skäggebyv. 29) säljer ut sin 2:a sortering av högprestanda-absorbatorer under onsdagen denna vecka (4/6) och tisdagen nästa vecka (10/6). öppet kl 16-19. de går för 650 kr/st. /Olle
Mikael_L: [citat] Tja... jag har ju ingen kunskap i ämnet pelletseldning. Jag kan tillägga att det var pelletssystem från Sweichz och Tyskland som han visade upp som de mest underhållsfria systemen. Hans hemsida är http://www.exergi.se/ Han har en byggbeskrivning på luftsolfångare här: http://www.exergi.se/produkter.html Men det finns väl en tråd här på forumet också ang luftsolfångare.
ltz: Solfångare och solpaneler finns på tyska ebay .. kasnske kan ge en fingervisning kring priser.. Länk till någon auktion finns på: http://www.byggahus.se/forum/solvaerme-vindkraft/91552-solfangare-fran-tyskland.html
uffux: jag började förra sommaren med byte av panna ut med olja pannan,oljetank osv. inköp av teknik-tank;4s:st solpaneler och styrning från resol ,vatten mantlad kamin med inkopling mot teknik tanken, omdragning av flertal rör i källaren .min budget var ca 100" och jag tror att jag lyckades hålla mig däromkring, tekniktanken har fler anslutning möjligheter så jag har förberet för inkopling
gadu^: Här kanske finns mer info? http://www.sp.se/sv/index/services/solar/sidor/default.aspx
Velton: Har i princip samma anläggning som du 'sjoluan'. Men var placerar man värmeväxlaren? Om man placerar den vid inflödet till pannan så måste man ju i princip värma hela systemets vattenvolym innan man har varmvatten (beredaren sitter ju i pannan i detta fall). Jag pratade med en montör som tyckte att man skulle koppla det till varmvattenslingan i pannan istället, för att få tillgång
ltz: Ang värmeväxlare.. Har möjlighet att använda en hel hög med dylika pjäser för ett liknande projekt. Dessa ser ut att vara till industriellt bruk och saknar skruvinfattning. Tänker mig att jag kan sätta 2-3 stycken "i rad", löda samman dessa och placera mellan solvärme och matningen till fd vvb / golvvärmeslingor.. Tankar?
Walo: Har du fått fart på din "diff-termostat"? Jag har precis byggt ihop en i samma syfte - att styra en luftsolfångare. Men det här med tyska är inte min starka sida, skall försöka trimma den i en "provbänk"... Hur har det gått för dig, var det lätt att trimma den? // Tony http://franses.walo.se
Johannor: Tack för ett jättebra tips. Det måste undersökas lite närmare.
Kasch: Utan att veta säkert kan jag tänka mig att det beror på en kombination av en pressad produktionstakt (det är ett par års kö på Vestas-verk) och slarvigt underhåll från vindkraftsproducenternas sida. Barnsjukdomar om man vill sammanfatta. Det är högkonjunktur för vindkraft nu när de stora energibolagen börjar satsa resurser på området.
joflopp: Borde man inte kombinera idén om slutet system med en avfuktare? Känns som att det borde vara en optimal lösning för att snabbt och hyfsat billigt sänka fuktigheten i en krypgrund. Luftsolfångaren värmer luften så att en mer effektiv avfuktning kan ske och ingen fuktig luft förs till utifrån. Frågan är hur kraftig fläkt man behöver. Eller tänker jag fel?
bjs: hittade jag här! http://www.builditsolar.com/Projects/Projects.htm och de finns MASSOR AV DE!
andy470: Tusen tack för svar angående tid för uppvärmning, lösningar och erfaranheter. Det verkar som luft-luftvärmepump med komplemerande elemet är det som är den mest ekonomiska och mest underhållsfria lösningen,också rek i diskussion värme allmänt, kombinerat med vedkammin. Ser dock att man måste kolla risk för isbildning för luftvärmepumpen. Planlösningen är öppen för 50 kvm och
Kasch: Höga priser per m2, särskilt med den låga av SP uppmätta effekten. Jag har lite svårt att förstå vad som gör just denna modell "säsongsanpassad" förutom att den ska monteras i vinkel - kraftig lutning från horisontalplanet gäller ju alla solfångare om man vill ha bättre effekt på vår och höst relativt sett sommaren. Det mest kostnadseffektiva om man vill optimera höst och vår
2an: 15 meters slinga bör du ha om du inte väljer att ta plattvärmeväxlare istället, http://sfinxsolar.e-butik.se/ tar 800:- för vvx
aprilia-tobbe: Idag fick vi en försmak av våren.+8 grader och soligt.Man tror att det är april.Solfångarrna gick en tre till fyra timmar.Inga mängder med energi men känns bra ändå.Det tar nog en månad till innan solen börja värma på allvar:
nisssse: Hej. Jag satte visst in min fråga på fel plats,typiskt mej . Funderar på solfångare,någon som har erfarenhet av euronom?Jag hittade detta på prisjakt.se http://www.vvs-boden.se/catalog/prod...oducts_id=2780 eller dessa http://www.vvs-boden.se/catalog/prod...oducts_id=2781 Någon med erfarenhet av dessa fångare? Hälsningar Nisssse!