4 556 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Hur fyller ni på solkretsen?
Om man inte har en proffesionell fyllstation, typ Sol & Energitekniks "Zuwa Mobil Solarfyllstation" för 6.650:- + moms, hur gör man då när man skall fylla på vatten + glykol i solkretsen? Det skall ju vara lite övertryck också.
// Åke
// Åke
Jag har en anläggning från Sfinx, och Stig har muntligt berättat hur man gör. Jag fyller på vatten via övertrycksventilen på reglerpaketet, kör lixom "baklänges". För glykolpåfyllning har jag skrivit en instruktion, den kan jag maila dig i morgon.
/per
/per
Gör inte som jag. Satte en ventil för fälgar rätt i en tjock dunk jag fann, sen i med en slang med kopparrör inuti (för att inte glida ut) genom korken. Sen kompressorn och 2,5 kilo senare. Hade öronkåporna på om det skulle kabooom. 
Var tvungen då jag skulle iväg på jobb och frost i antågande.
Var tvungen då jag skulle iväg på jobb och frost i antågande.
Ogrässpruta. 150:- på Jhula
Hej!
Rekomenderar stark varianten med borrmaskinspump. Bra om man har två t- rör nära varandra med en avstängning mellan. Anslut pumpen till den ena T- rörsanlutningen och en retur tillbaks ned i dunken från den andra. Då kan man spola igenom hela kretsen så att man slipper lufta på taket...
Passar på att slänga in en följdfråga till forumet: kör ni andra med lågpris etylenglykol eller den mer miljövänliga propylenglykolen?
Mvh Ulf
Rekomenderar stark varianten med borrmaskinspump. Bra om man har två t- rör nära varandra med en avstängning mellan. Anslut pumpen till den ena T- rörsanlutningen och en retur tillbaks ned i dunken från den andra. Då kan man spola igenom hela kretsen så att man slipper lufta på taket...
Passar på att slänga in en följdfråga till forumet: kör ni andra med lågpris etylenglykol eller den mer miljövänliga propylenglykolen?
Mvh Ulf
Klicka här för att svara