Solceller, Solfångare, Solenergi
HanDan: Okej. Bra att veta även om detta bara är ett litet projekt till vårt torp så vi kommer nog inte behöva betala för någon projektering. Hoppas jag, haha :P Har varit i kontakt med energimyndigheten och fick följande svar: "Det är riktigt ett nytt bidrag är på gång. Förslaget är att vem som helst ska kunna söka.Förordningen är just nu för godkännande hos EU-kommisssionen. Det är
tompas11: Det förefaller vara alldeles riktigt det som asperssonåttfemti skriver ovan, eftersom det rör sig om en DC-fläkt.
Åke L: Hej, Jag har en 750 L acktank och reglercentral UVR1611 och tänkte köpa 3x30 vacuumrör från Sfinx. Men vilket drivpaket skall jag skaffa? Eller bygger man ihop det själv av ihopplockade komponenter? Några idéer här? Och hur fyller man det lättast och får rätt tryck, från vattenkranene eller skall man pumpa upptrycket via någon typ av ventil? Mvh, // Åke
exerg: Uppdagade just att de 1,3 kvm är byggmåttet, ref-aran är 0,8 kvm vilket naturligtvis ger en annan prisbild.Priskillnaden blir väl då betydligt större 10000:-/kvm för rörisen o 3200:-/kvm för plattisen.
HanDan: Skulle detta kunna vara en idé? * Barwig dränkbar pump (se conrad.se art.nr 539090, 09-1,7A) * Jabsco membranpump Par Max 1.9 (se drevia.se under Pentrypumpar, 3,5A) * Jabsco 1L hydrofortank * och sen till en gasoldriven varmvattenberedare Kanske???
apersson850: Ser nu att ovan glömde jag att skriva att det inte bara är frekvensen som övervakas, utan även över- resp. underspänning. Alla sådana fel ger frånkoppling av verket.
apersson850: Jag har ritat ett sånt kraftverk, eller snarare styrningen till det. Det är ett vattenkraftverk som en kusin har kört med i mer än tio år. Dåvarande Sydkraft hade inga problem med att köpa överbliven el, under förutsättning att kontrollsystemet för kraftverket uppfyllde vissa krav som de hade och att effekten inte fick överstiga 50 kVA. Nuvarande e-on (eller e-off som de kallas i
KimmoW: Byggde ett system som liknar http://www.koping.net/nila/grafik/solkretsvvxevmvl.gif förutom att jag lät husets värmeautomatik sköta även pumpen som skall cirkulera tankvatten, då slapp jag motorventil (12) men behövde i stället en frekvensomriktare för att styra pumpens varvtal. En vanlig termostat startar solkretenes pump vid 60C med 10C hysteresis. Behöver inte elda alls mellan Maj
Nicklas E: Hej Melker, Om jag var du skulle jag ringa och höra med de företag som sysslar med mindre vindkraftverk och se vad de har för lösningar och erfarenheter av vad du skall studera. Kolla exempelivs www.hybridenergynordic.com eller kolla på www.lantbruknet. för andra alternativ. /Nicklas
JohanKson: Himla tur att man är systemutvecklare och jobbar på ett företag som pysslar med elektronik då. :D Då har man fått lite idéer iallafall att spinna vidare på! Tackar ödmjukast!
apersson850: [citat] Expert är jag nog inte heller, men jag har ju i alla fall solfångare. 72 rör. Min erfarenhet säger att fem månader är det helt självförsörjande, någon månad till nästan självförsörjande (beror lite på hur petig man är, eller om man tror på tanken att det går bra att duscha med våtdräkt på...), två månader lämnar solpanelerna ett vettigt bidrag till förbrukningen
imported_dr: På mina rör ser jag skillnad på om jag kör mot radiatorretur eller tappvarmvatten Dvs det tinar fortare om jag prioriterar tappvarmvatten . Detta beror nog på att även om jag har heatpipe så ökar tempen innanför glaset på vakumröret och helt utan förluster via vakumet är det nog inte .Omvänt kan man säga att det borde löna sig att köra mot radiatorreturen om rören är avfrostade
apersson850: Jag räknade som ekonomerna brukar göra, alltså tills jag fick det svar jag ville ha. Att ersätta oljepannan med ved betalade sig på drygt tre år, kom jag fram till. Att ersätta olja med ved och sol betalade sig på fem år. Men att ersätta ved med sol, till viss del, då, det betalar sig aldrig. Men det gör ju ingenting. Jag såg på helheten, och jämfört med olja betalar sig snart
2an: Så kan man tycka att det skulle bli men det är iaf inte så, Om det vore så vad är så felet hos kompisen för då skulle tanken va 90° om den va 40° morgonen vilket han oxå hoppades/trodde då han köpte solfångarna.. Sen är väl den angivna utbytet från sp bara i solfångaren, Inga rör med dess förluster är medräknade.. Kompisen har ca 3 meter rör som är isolerade med dubbla
dave333: Hej! Jag är ny medlem och blir otroligt intresserad av att lägga ner tid och pengar på denna hobby! Dock läser jag att många beställer utrustning från utlandet när det gäller mindre vindkraftverk för personligt bruk. Jag förstår att man inte får länka hur som på detta forum, så om någon vill får ni gärna skicka länk till tillverkare så man kan läsa mer om produkter, ni får
Consensus: Återigen, efter att ha testat alla metoder för gängtätning, så finns det inget som slår Loctite 577 gängtätning. Testa!
tecco: Ja det lät inte så dumt! Men var får man tag i en sådan ackumulatortank? Vill helst hitta en bättre begagnad. Vill ju inte lägga ut för mycket pengar eftersom jag inte ens vet om solfångarna fungerar. Jag har letat på blocket utan resultat. Hur är effekten på solpaneler från 1979? Tycker fortfarande det känns lite ovist om de kommer göra någon nytta.. mvh Mattias & Malin
apersson850: Om delar av rören i solfångarna är som ett U, blir det ju inte alls lika lätt att få ut vattnet i bottnen på dessa U, när det kokar och har sig. Det blåser ut lättare om röret där det kokar ligger horisontellt, och är den översta delen av installationen. Mitt expansionskärl sitter 20 meter från panelerna...
weed: [citat] så som du funderar på att göra har jag redan delvis gjort hemma, har ett batteri på 150 Ah och ett elsystem där nätverk och belysning är kopplat på, för tillfället har jag bara en batteriladdare som transformerar ned 230 volten till 12 volt, så idagens läge fungerar det mest som en slags UPS, men då jag inte kan sätta upp ett vindkraftverk här där jag bor så funderar jag
per_backman: Visst blir det säkert dyrt, det är därför man måste serietillverka i stora volymer och sälja flexibla lösingar med standardanslutningar och sälja olika modeller med olika tillbehör, typ som med bilar och datorer. Styrprogrammet måste också vara enkelt för konsumenten. Containern blir ju dessutom en standardkomponent i villabyggen och andra större investeringar, så egentligen
stenen: [citat] Självklart är det så, var själv inne på solceller och läste lite slarvigt.
R Göran: Eftersom du redan har ett fläktsystem som suger in luften, behöver du dessutom ingen extra fläkt till din luftsolfångare.
Anders Svensson: [citat] Andra delen gör jag i dag. Fösta delen. Om du ska ha öppet system så måste något vara högre än fångarna. Annars så forsar det ju över när vattnet däruppifrån kommer ner. Sen måste du ha någon pump som klarar att trycka upp det och runt det genom fångarna, och ner till tankarna + luft som blandas i och få ur det från alla skrymslen o vrår. Sen kommer grejen till att om
Åke L: Någonstans har jag läst att man skall använda teflontejp istället för lin+kitt pga att temperaturen gör att kittet åldras i förtid och att det kan börja läcka så småningom. Inte vet jag... Jag tänkte prova med lin+kitt i alla fall. // Åke
Valbobygge: [citat] Jo just det ;-) Var lite otydlig. Den andra vikten lyfts av trädens rörelser då den första driver generatorn. Vikterna arbetar växelvis
2an: Inga problem för då kopplar man ju in solen i 500/750 l tanken som har slingorna sen stänger man bort stora tanken.. :)
Johan Falkenberg: Jo, jag beskrev det hela lite felaktigt. Jag har bara haft den igång några veckor så vad solen faktiskt ger i grader skall jag låta vara osagt. Trodde faktiskt att efter som solpanelen låg i serie med köldbäraren att kompressorn tog hela KB flödet ifrån solpanelen. Men vid närmare eftertanke så skulle flödet inte räcka ifrån solfångarna. I alla fall så var det just