Solceller, Solfångare, Solenergi
Kasch: Menar du via omvandlare --> 220/230 v och sedan elradiator? Som värme lär det dessvärre inte räcka alls. Dessutom blir det nog svårt/dyrt att få tag på en omvandlare med så hög effekt som en elradiator kräver. Jag har ett nödströmspaket som driver två cirkulationspumpar på lägsta hastighet och en motorshunt, d v s kanske 70-80 W. Det klarar sig vid strömavbrott max 14-15 timmar
Kasch: För att få för våra förhållanden optimal användning av vakumrören funderar jag på att montera ramen högt upp på taket och låta benställningen gå över nocken (på båda sidor fäster jag i bärläktstaksteg). Lutningen ska bli c:a 65-70 grader. Om låt säga halva solfångarna sticker upp över nocken - hur kraftig blir vindlasten på solfångarna? Svårt att räkna på men en
Morgan1: SolarVenti ha en modell SV30 Hybrid som värmer upp 100 l vatten till ca. 60 grader. Titt in på SolarVentis hemsida eller www.hylt.se så hittar du mera info! Lycka till!
M.C.: Nej, element är inte snygga, ett starkt argument för att välja golvvärme istället. Men den dag det finns snygga solpaneler, d.v.s. paneler som kan integreras i takteglet ( i mitt fall) och som dessutom har takteglets utseende, då installerar jag det på en gång. / M.C.
citactiva: Det är nog inget att rekomendera att ha i drift på vintern iaf.
Kasch: Fick ett bra tips från Sfinx som också menade att en termostatstyrd trevägsventil mellan övre och undre slingan är det enklaste och mest kostnadseffektiva alternativet. Dock inte enligt den systemlösning som Acaso beskriver i länken ovan. Tvärtemot grundprincipen kring solfångarladdning av acken föreslår han att alltid ha den övre slingan inkopplad för att koppla in den undre när
apersson850: Skruva/kapa ner skiten och sälj till Stena Metall eller något likande ställe. Metallskrot är värdefullt nuförtiden.
2an: [citat] Här skriver Sfinx själv hur du kan testa om rören funkar PELLETS.INFO :: Läser ämne - Maximal effekt på solfångare
Hobbit: Har i maj byggt den här http://www.kommun-energirad.vilhelmi...uftsolWebb.pdf till verksta´n 24m² före detta stall. Min är 1,40mx1,80m och funkar perfekt. Fuktmätaren sjönk med 10% direkt efter en vecka. Några andra med egen erfarenhet ?? Hobbit
Pille: Kommer gärna i helgen (30/6 eller måndag 1/7) vi kan gå från forumet och bestämma närmre, du når mig på fermheden@yahoo.com Mvh Pille
KapHilton: Råder dig att ta kontakt med dalavind (Startsidan - Dala Vind AB) de kan det mesta som är värt att veta om sånt här.
KalleT: Nu har jag kört ca:3 veckor med mitt solvärmesystem. 300l vvb med solslinga som sitter i serie (före) med befintlig vvb i frånluftsvärmepump. Fungerar kanon har inte kört en minut VP. Det jag kan säga är att det är STOR skillnad om solfångaren skall hålla 65C eller 45C. Min rekommendation blir att låta solfångarna jobba mot en så låg temp som möjligt för att jaga kWh, iaf när
apersson850: Vet inte exakt hur det är här, men något reglemente finns det säkert. Fastigheten har tidigare inhyst en såg och en kvarn, drivna från samma damm. Strax nedströms ligger nästa damm, så det finns alla möjligheter att komma i luven på varandra. Den mest motstridige till detta projekt har, ironiskt nog, om än inte förvånande, varit den mest talföre miljöpartisten i kommunen. Att det
Karkulla: [citat] SP anger inte effekt, men det spelar ingen roll för de jag har är ännu inte testade av SP. Däremot är de TÜV-testade och översätter man energi-utbytet per kvm till svenska normer ska de hamna på ca 800 kWh / aperturkvadratmeter och år vid 50 grader. Jag har fått in 1238 kWh på ca 4 kvm från februari tills dags dato och skulle tro att jag når den specade energin trots högre
apersson850: Jag har en polygrip med nylonbackar (Biltema). Perfekt till såna nödfix. Vi böjde försiktigt, så det blev inga platta bitar, men om.
apersson850: Jämfört med el borde du ju inte spara mer än vad du får ut, Bosse. Jag som jämför med ved enbart ser däremot att solfångarna sparar ved värt 2 - 2,5 gånger den energi som jag får från solfångarna, om jag istället skulle eldat med ved för varmvattnet. Många kör ju elpatron, så vilket jag hade gjort i så fall vet jag knappt. Men grejen är ju att när man eldar med ved, till
roli: Annica: Kör själv med pellets + solfångare sedan lite mer än två år tillbaka och är nöjd. Har tyvärr inga bra förslag på montörer, solfångaranläggningen monterade jag själv och pelletsmontören har kursat. Men om du vill komma på studiebesök så går det att fixa, bor strax utanför Kungsbacka.
Lazze: [citat] Nix har en behållare som rymmer glykolen kopplar den till avluftaren och släpper trycket sen när trycket är 0 öppnade jag säkerhets ventilen och släppte ut den mängden vatten som glykolen ska ersätta ..... ingen luft alls i systemet sen .
jungman: [citat] Ja visst tog jag i! Tyvärr svarade jag inte på frågan som ställdes. Ber om ursäkt för det.
2an: Kör på en 15 meters solslinga som är utdragen ca 90-100 cm upp från botten, Verkar lite överkurs att köra med dubbla slingor med en tank på 750L Ta även dubbla 15 meters slingor för vv, Den nedre utdragen ca 1 meter från botten o den övre ca 50 cm.. Då kan du duscha tills tanken är nere mot 40° i toppen el du får nästan samma temp på vv som du har i tank toppen.. Hör med
apersson850: OK. Jag har också hårda rör närmast solfångarna. De mjuka börjar när jag kommit in under taket.
Rosen: Tack 2an! Har kollat den sidan, men nu hittade jag oxå ett pris på enbart vakuumröret. 75:- för 58x1800 Vad kan man tänka sig för utbyte i ett sådant rör med U-rör, tro?
Bror: Jag har köpt paketet kombi vakumrör, X. Värmeberedare på 500 l med solslinga monterade jag när huset byggdes så den ingår inte i kostnaden. När solen inte lyser så värms den av en vattenmantlad pelletskamin. Till rördragningen från taket har jag använt en färdig "solkulvertslang", 2 metallslangar + en givarkabel isolerad och klar. Jag har haft rörmockarhjälp i ca 4 timmar.
Hocke: Citerat från Ny Teknik 2004-12-01 "En hel anläggning kommer initialt att kosta ungefär som en bergvärmepump, cirka 150 000 kronor. Produkten designas skandinaviskt blå för att inge en känsla av kvalitet, och enligt Climatewell handlar det nu om att inte skapa en sådan efterfrågan att inte produktionen hänger med." När kineskopiorna kommer så kanske man får råd.........
Bertil F: Om du installaerar en Acktank med dels slinga för Varm Vatten och dels slinga för Solpaneler så kan den ju sedan värmas med elpatron, kökspanna, solpaneler eller tex en Luft-Vatten värmepump och du distribuerar din golvvärme därifrån. Du måste ha en tank för solpanelerna annars kommer systemet att koka och tex 300 L är litet i sammanhanget. Det funkar bra att sätta solpaneler efter
apersson850: En kabel behöver komma med upp. Jag förlade min tillsammans med vattenrören. Genom trossbottnarna satte jag 50 mm VP-rör. De sväljer precis 15 mm kopparrör med Armaflex HT. Kabeln är så tunn att den slinter med utan att det märks.
sawsaw: [citat] Tack för länken! Dokumentet i sig var väl inte så matnyttigt men däremot boken han refererade till. :)