18 261 läst ·
18 svar
18k läst
18 svar
Andelar i vindkraft?
Nej så har dom inte sagt att det ska va iaf (möjligt att vi missförstår varan sne4)
Totalt ska jag betala för mina 12000 kWh ca 50 öre/kWh inkl kapitalkostnader, Då är överföringsavgifter mm inräknat samt ränta + fasta avgiften..
Själva priset för elen är 10 öre/kWh
Men men nästa höst vet jag ju om man gjort bort sej el om kalkylerna blir som tänkt..
Totalt ska jag betala för mina 12000 kWh ca 50 öre/kWh inkl kapitalkostnader, Då är överföringsavgifter mm inräknat samt ränta + fasta avgiften..
Själva priset för elen är 10 öre/kWh
Men men nästa höst vet jag ju om man gjort bort sej el om kalkylerna blir som tänkt..
Satt och bläddrade i Ny Teknik nyss när jag såg denna artikel:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article434840.ece
Om jag inte missförstår artikeln så måste man alltid betala energiskatt på elen utom om den är egenproducerad och man inte tar betalt för eventuellt överskott man låter gå ut på nätet.
Egenproducerad tolkar jag som att man som privatperson har ett eget vindkraftverk på tomten. Eller missar jag något här?
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article434840.ece
Om jag inte missförstår artikeln så måste man alltid betala energiskatt på elen utom om den är egenproducerad och man inte tar betalt för eventuellt överskott man låter gå ut på nätet.
Egenproducerad tolkar jag som att man som privatperson har ett eget vindkraftverk på tomten. Eller missar jag något här?
@2:an: Tyvärr har inte jag komma in på kvarkenvindens hemsida av någon outgrundlig anledning, så har inte kunnat 'lusläsa' deras utdelningsmodell.
Däremot finns det generellt sett två modeller för 'elöverföringen'. Den vanligaste(?) modellen är kort och gott att överskottet från verksamheten fördelas mellan medlemmarna - dvs intäkter av elförsäljning + elcertifikat - kostnader. Sedan finns det varianter på den modellen där avkastningen delas upp i 2 (fiktiva) delar. 1 del motsvarar avskrivningen på vindkraftverket (Rak avskrivning på 20år = 5% av insatsen) + 1 del som är resterande avkastning. Egentligen sak samma, men modell nr 2 tycker jag är tydlig och bra och visar hur mycket andelen minskar i värde. Den används t.ex av Lagmansberga som nämnts ovan.
!!Finns säkert undantag med föreningar som återinvesterar pengarna för att kunna sätta upp en ny snurra när nuvarande är ekonomiskt/tekniskt förbrukad.
Alternativ 2 som brukar erbjudas är transitering i samarbete med något elbolag. Det innebär att du får 'din egen el' - vilket av en del anses som en fördel. Exempelvis så ser det alternativ som jag kan ta ställning till ut enligt följande:
Elkostnad 0,00 kr/kWh (alltså mina andelar)
Årsavgift 156kr (gammal uppgift, kan ha höjts)
Energiskatt 27öre /kWh + moms på denna.
Förbrukning utöver mina andelar - "som vanligt"
Sedan så stod en intressant sak i ny teknik(artikeln som LEH refererar till) och det var att en del föreningar tydligen varit 'frikostiga' i tolkningen av energiskatten - så att den hoppats över att betalats. Exakt hur de lyckats göra detta utan att pappa staten klagat framgick dock inte.
Däremot finns det generellt sett två modeller för 'elöverföringen'. Den vanligaste(?) modellen är kort och gott att överskottet från verksamheten fördelas mellan medlemmarna - dvs intäkter av elförsäljning + elcertifikat - kostnader. Sedan finns det varianter på den modellen där avkastningen delas upp i 2 (fiktiva) delar. 1 del motsvarar avskrivningen på vindkraftverket (Rak avskrivning på 20år = 5% av insatsen) + 1 del som är resterande avkastning. Egentligen sak samma, men modell nr 2 tycker jag är tydlig och bra och visar hur mycket andelen minskar i värde. Den används t.ex av Lagmansberga som nämnts ovan.
!!Finns säkert undantag med föreningar som återinvesterar pengarna för att kunna sätta upp en ny snurra när nuvarande är ekonomiskt/tekniskt förbrukad.
Alternativ 2 som brukar erbjudas är transitering i samarbete med något elbolag. Det innebär att du får 'din egen el' - vilket av en del anses som en fördel. Exempelvis så ser det alternativ som jag kan ta ställning till ut enligt följande:
Elkostnad 0,00 kr/kWh (alltså mina andelar)
Årsavgift 156kr (gammal uppgift, kan ha höjts)
Energiskatt 27öre /kWh + moms på denna.
Förbrukning utöver mina andelar - "som vanligt"
Sedan så stod en intressant sak i ny teknik(artikeln som LEH refererar till) och det var att en del föreningar tydligen varit 'frikostiga' i tolkningen av energiskatten - så att den hoppats över att betalats. Exakt hur de lyckats göra detta utan att pappa staten klagat framgick dock inte.
Klicka här för att svara