Nu är panelerna monterade och jag skall välja en passande styrutrustning vad hade ni valt och hur hade ni kört anläggningen för att få ut bästa effekt
anläggningen består av 120 vakumrör 2 st 500 liters kv tankar med tappvarmvattenslinga i båda samt solslinga i botten
tanken med de båda tappvattenslingorna är att den ena skall fungera som förvärmning via radiatortanken och den andra som slutvärmning
Mot tankarna är det även kopplat en vp med kondensor och hetgasväxlare denna tar energin ur 600 meter ytjordvärmeslang
Vpn är kopplad så att denna endast värmer ca 300 liter tapp och 300 liter radiatorvatten dvs 200 liter per tank frigjort till solfångarna
Jag har tittat på en styrning som heter deltasol ES från resol pris i tyskland ca 3500 .
rörantalet beror på att jag har pool och nu kan jag lämna ev överskott till denna.och även välja att producera värme via vp om jag vill bada en speciell dag.
ideer mottages gärna.

Min uppfattning, utan att ha praktisk erfarenhet av dem, är att Resol gör bra styrningar. Själv har jag mina paneler i garaget men planerar att få upp dom på taket den här veckan.

I solfångarpaket jag köpt ingick egentligen en styrning från Resol men jag valde att använda en styrning som heter UVR1611 vilken ger en möjlighet att programmera den ganska fritt i med hjälp av funktionsmoduler. I mitt fall kan jag använda den för att ersätta en Laddomat 3000 för att ladda i/ur min slavtank i garaget.
Kommer att kunna är väl egentligen rätt ord eftersom slavtanken ännu inte är inkopplad...

Får väl återkomma om hur det fungerar.

Svarade ju inte helt på din fråga...

Som svar på din andra fråga om hur man ska köra anläggningen har jag inte alltför mycket mycket att komma med tyvärr eftersom jag inte ännu driftsatt min egen anläggning.

Men med 120 rör och 1000 liter tank sammanlagt tror jag att du kommer kunna köra en hel del värme till poolen om det är skapligt soligt. Allt beror ju iofs på hur många ni är i familjen och hur mycket varmvatten ni förbrukar på sommaren. Nu förutsätter jag att ditt värmebehov är minimalt på sommaren varför framför allt tanken för varmvatten behöver värmas.

DeltaSol ES har ju som du vet möjligheten att ladda flera tankar där då poolen är en den tredje "tanken".

För att säga något konkret skulle jag under sommaren prioritera laddning av varmvattentanken och därefter skicka värmen till poolen för att i sista hand värma värmetanken.

Men det känns som du redan tänkt på detta eftersom du funderat på den styrning du gjort.

Redigerat:
LEH skrev:
I solfångarpaket jag köpt ingick egentligen en styrning från Resol men jag valde att använda en styrning som heter UVR1611 vilken ger en möjlighet att programmera den ganska fritt i med hjälp av funktionsmoduler.
Jag funderar också på vilken reglercentral jag skall ha. Är du nöjd med din UVR1611?
Den ser ju kompetent ut på deras sajt. Var köpte du den och för hur mycket?
Har du provat att koppla PC till den? Kan du få ut t ex ventilstatus mm?
// Åke

Jo jag är definitivt nöjd med den.

Som bakgrund var mina krav att jag skulle kunna koppla den till dator och att den skulle kunna lagra statistik som man sedan kan tömma till dator.

Hade jag köpt Resol hade jag behövt en DeltaSol BS Plus samt en Datalogger vilket kostat ca 5600:-.
För en UVR1611 samt en Bootloader betalade jag ungefär samma summa med frakt. Men hade jag köpt en Resol hade jag dessutom behövt styrningen till en Laddomat 5030, dvs en Laddomat 3000, vilket kostat ytterligare några tusenlappar.
Men det som framför allt fick mig att välja den var den stora mängden in- och utgångar.

Jag köpte den från www.echtshop.de men även www.vvfs.dk vet jag säljer den.

Jag har designat logiken för min anläggning på min PC med den medföljande programvaran och sedan laddat upp den till styrenheten. Har ännu inte hunnit skapa ett "online schema" där man kan se status men ska göra det så fort jag hinner.

Ett exempel på hur det kan se ut hittar du hos Echtshop på deras egen solanläggning, www.echtshop.de/solar

/Lennart

LEH skrev:
Jag köpte den från www.echtshop.de men även www.vvfs.dk vet jag säljer den.
Inga problem med leverans? Jag såg att de gärna vill ha betalt i förskott, gjorde du det?

Jag har beställt från dem två gånger.

Efter beställningen har jag fört över pengar till deras bankkonto. Båda gångerna har det tagit ungefär en vecka innan jag fått hem mina saker.

Jag var också lite tveksam först men tänkte att egentligen är det ingen större skillnad mot att betala med kort vilket ju egentligen också är förskottsbetalning fast man själv inte får räkningen förrän senare.

LEH skrev:
Jag var också lite tveksam först men tänkte att egentligen är det ingen större skillnad mot att betala med kort vilket ju egentligen också är förskottsbetalning fast man själv inte får räkningen förrän senare.
Sant. Gott att höra att det funkade bra för dig. Jag lägger nog en beställning på en UVR1611 idag! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.