Hej,

Är det någon som kan hjälpa mig med vilka temperaturer man förvänta sig i systemet (vakuumrör)?
Är i begrepp att beställa sensorer men några klarar upp till 90 C och några 180 C.

Jag inser att 180 C krävs i panelen, men vad behövs i tanken? 180 i toppen och 90 för resten?

Jag tänkte även mäta in- och utloppet till solslingan i tanken för att kunna räkna ut inmatad energi. Vilka temperaturer kan man förvänta sig där?

// Åke

Tanken har du väl knapp över 100-110 utan att det medför problem. Jag brukar pumpa ner max 101-105 gradigt ung. från panelerna innan jag nödkyler.

Solslingan delta ligger ju knappt över 100 in 90-95 ut. Men det är ju som sagt lite beroende på vad du tänkt pumpa ner för maxtemp.

Uppe om du tömmer solfångarna kan ju tempen skena iväg rätt bra, så 90 låter klent.

PT 1000 brukar standardgivare kallas eller heta som används.

Anledningen till att jag är förbryllad är de olika temperaturgränserna på denna sida (tillverkarna av UVR1611).
Men det verkar ju som du säger att PT 1000 klarar i alla fall 180 C.

Kör med PT 1000. Det finns ju ingen anledning att sätta något annat om du inte behöver en anorlunda delningsskala på motståndet.

Att en givare är av typ PT 1000 säger inget om hur hög temperatur den klarar utan bara att den har en förutbestämd resistans vid en given temperatur. Kolla karakeristik pdf:en på TA:s sida.

PT 1000 givarna finns med olika temperaturtålighet så kolla så du får rätt enligt dina förutsättningar när du köper dem

PT 1000 klarade väl 180 grader eller?. Så varför ta något annat.

Anders Svensson skrev:
PT 1000 klarade väl 180 grader eller?. Så varför ta något annat.
Givarna klarar det, det är nog snarare kappsling, kablage mm som begränsar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.