Solceller, Solfångare, Solenergi
rogge_vvs: [citat] Nibe har tagit fram en solvärmeberedare (275L) och har samarbete med någon solpanelsleverantör. Detta funkar kanon. Solvärmeinstallationen betalar sig på cirka 10 år om du gör allt själv med den delen. cirka 2 500 kwh timmars besparing om året. Solpanel beräknas hålla minst 30 år. Klart det lönar sig och tänk på miljön :cool:
Dr.L: det är viktigt att man spolar igenom kretsen en stund, vi brukar pumpen gå minst nån timme så att man är säker på att all luft är borta, annars kan det bli problem och omarbete!
bjs: http://www.fjallvind.se/ http://www.gbgvind.se/ http://www.kvarkenvinden.com/ http://www.lagmansbergavind.se/ http://www.welcome.to/ockerovind är några av de jag hittat...
znitz: Hur gick det? Är precis i begrepp att projektera en anläggning till mig själv. Och UVR1611 ligger nära till hands, så jag kommer säkert också bli "tvungen" att klura ut vilka ventiler och shuntar som passar
Danne031: Tjena, ska nästa vecka på visning av ett hus som har solpaneler på taket och är lite nyfiken på vad man kan kolla upp relativt enkelt. Efter att bara sett foton skulle jag uppskatta att de 6 panelerna är ca 60*160cm styck. Allt är vattenburet och radiatorerna i hela huset ser fräscha ut, inte den gamla gjutjärns typen utan tunna "hela", moderna element som inte har luftspringor så att
sjönära: tack åke! inväntar offert fr lokalt företag som är vana solinstallatörer. Kanske bättre ta en sådan firma hellre än anlita ngn som inte är så haj. Tyvärr blir ju priset troligen högre pga intelli-heat dyrare än sfinx men det kanske man får ta om grejerna ska funka. vad tror ni? Med sfinx 90 rör (30 tkr) och acktank 750 l (20 tkr) + elpatron (2 tkr) och styrutrustning (5 tkr) + rör
2an: Aritherm bionet 12/20D är oxå ett alt annars en Ecotec ekonom, Med dessa kopplas värme o vv till acktanken som ska isoleras ordentligt el ha 90 mm pur..
TimPellet: Det låter ju toppenbra, bara att lägga dit altså! Jag har boken men tycker att byggbeskrivningarna är lite svårlästa i det allmänna fallet. Funderingen jag hade med aluminiumfolien var att den kanske inte skulle täta så bra som en stor. Bara att leta rätt på en lämplig isolering kvar då. Tack!
Åke L: Ett litet tips för er som kör UVR1611 och övervakar mha webbsida: Det tar ganska lång tid att ladda online-bilden från UVR1611. Även om bilden inte är större än 30 kB så kan det ta 10-15 sekunder att öppna den i en webläsare. Jag löste det så här: Lägg bilden på en vanlig webserver istället. Öppna sedan den genererade (från TAPPS) HTML-filen och byt ut "GRAFIK.gif" i
2an: Går det inte bara använda en returventil från en radiator som strypning?? Den kostar inte många kronor..
MrKarlsson: Hej. Lite nyfiken på hur det har gått bara?
Åke L: [citat] Här finns lite info att läsa. Skrivet av Centrum för Solenergiforskning, högskolan Dalarna.
Anders Svensson: Det är Strömsnäs som gjort tanken. Jag har ju dom . Titta på bilderna i länken jag gav så ser ni mitt pannrum. Sitter namnskyltar på PUR skalet om ni tittar.
Åke L: [citat] Givarna klarar det, det är nog snarare kappsling, kablage mm som begränsar.
robhol: I Italien finns det också många små solcellsanläggningar. Talade med en där som investerat runt 350000:- för en 4 kW-anläggning som han trodde på att tjäna igen på sikt. Priset på el där är betydligt högre än här. Naturligtvis skulle han sälja överskottselen och kostnaden för att "koppla in" mot nätagaren var en tusenlapp som skulle täcka priset för en ny elmätare,
Anders Svensson: Det där är alltid svårt beroende på. Husets isolering Hur mycket varmvattenuttag Hur mycket värmebehov och vad ni vill ha för rumstemp Sitter det gott om element. Och storleken kWh på pannan samt vattenmängden i den Men om man skulle gå på vedeldningslagringsplats i tankanrna så skulle du ha 3000-3500l tankar :rolleyes: . Så mer accor ska du ha. Så få som möjligt och stora du kan
Åke L: Har ni några bra länkar till olika kopplingsalternativ för solvärme. Gärna ganska utförliga beskrivningar.
Anders Svensson: Hej. Kolla här. http://www.pellets.info/index.php Och här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php Här har du svaren på de flesta frågor om du använder sökfunktionerna. När jag monterade mina heatpipe så polerade jag av oxiden på alla bulbar innan jag la på pastan för att öka överföringen maximalt, om det gjort någon skillnad vet jag inte. Men det kändes rätt. Pastan ska
Åke L: [citat] Sant. Gott att höra att det funkade bra för dig. Jag lägger nog en beställning på en UVR1611 idag! :)
SaabAero: Hmm, det var ju ett problem tillräckligt besvärligt för att stjälpa idén :( Det krävs ja ganska stora luftmängder för att transportera 1kwh väremeenergi så det kan definitivt bli fråga om en rejäl fläkt. I mitt fall är det ca 5,5m från golv till nock så det blir ganska långt om man ska flytta varmaste luften till kallaste stället. Frågan är om man verkligen behöver trycka
Åke L: [citat] Har du provat att koppla reglercentralen till PC? Vad för data kan man plocka ut? Status på ventiler mm? // Åke
Börge: Efter lite googlande hittade jag denna sida: http://www.karkulla.se/ Det finns massor av skriverier om SP's mätmetoder. Kolla till höger på sidan. SP ska vad jag förstår revidera mätvärdena och då kvarstår ju frågan om vad resultaten kommer att bli? /Börge
uffux: hej jag köpte mina 4 st u-pipe från http://www.arsite.se/--http://www.solvarme.com och samtidigt köpte jag slang och styrning från dom allt från tanken och upp till taket. har nu snart kört ett år och allt har funkat ok. i samband med installationen så fick jag bra hjälp av dom. jag gjorde det mesta själv. jag kunde inte hitta några paneler som var biligare.
LEH: Nix, ingen låda... Använder färdigisolerad kopparkulvert som metervara. Två 18mm kopparrör med isolering och ytterst ett skyddande hårdplasthölje. För min del hade det räckt med 15mm men det blev 18mm i alla fall. Maxitherm och Aquawarm är två fabrikat av kopparkulvert. Det finns även rostfri kulvert som fungerar till solvärme. PEX-kulvert, dvs plaströr, fungerar inte pga
pellesnurr: [citat] Naturligtvis kan du sätta de billigare rören hela vägen, isoleringen är dessutom något bättre på dessa. Det är dock görsmidigt att dra dubbelrören inklusive givarkabel när man skall igenom tak och små genomföringar i golv mm. Det kostar, men oj vad lätt det var. Man betalar alltså 100 kr/m extra för att rören sitter ihop och att det är givarkabel med. Längden är som
parola: När jag hämtade min solfångare (plan) på Aquasol (arnes plåt) så berättare dom att dom stått 8 personer på en plansolfångare (6,6kvm)...så jag JA dom tål bra mycket mer än vakumrör!
mycke_nu: Lite vindkraftslänkar för den statistikintresserade: Vindforsk: Kolla produktionen hos "ditt" vindkraftverk mm http://www.vindenergi.org/ Samma i realtid: http://www.vindstat.nu/
Anders Svensson: Skulle vara kul att se tanken. Har den förrådsberedare eller slinga tro?. Har han några termometrar så han ser att det skiktar sig riktigt i tanken?. Sen kan det vara intressant att kolla upp flödet/avlämningen på både primär/sekundärsidan av platten. Så det inte är där det är något som spökar. Med en digitaltermometer kan man se om det försvinner någon energi på fel ställe