Mats Bengtsson skrev:
Jag kan fler sådana förutsägelser:

• Jorden är universums centrum
  • Jorden är platt
  • Mäniskan har funnits på jorden i totalt 6000 år
  • När en spårvagn kommer upp i 40 kilometer i timmen uppstår ett vakum och passagerarna dör
  • Världen kommer att behöva totalt sett 5 datorer.
  • Det kommer aldrig att finnas ett behov för en enskild person att ha mer än 256 KB primärminne
  • Tjernobyl kan aldrig hända

Jag kan se vissa miljöfördelar redan om det inte blir dyrare än nuvarande elproduktionsmetoder. Men bortsett från det, vilka är de stora faktorer du ser som gör att sol-el i skåne måste vara mycket olönsammare än sol-el i nordtyskland?

--- Mats ---
Självklart kan det komma paneler som kostar en bråkdel mot idag (troligt?). Jag såg bara ditt räkneexempel och du lät positiv till beftintliga paneler som finns idag men jag tror du räknar alldeles för snällt.

Apropå skåne så har Malmö kommun köpt in soceller för elproduktion för 5 miljoner, dom räknar med att spara 50 000 per år.

Frågvis skrev:
Självklart kan det komma paneler som kostar en bråkdel mot idag (troligt?). Jag såg bara ditt räkneexempel och du lät positiv till beftintliga paneler som finns idag men jag tror du räknar alldeles för snällt.

Apropå skåne så har Malmö kommun köpt in soceller för elproduktion för 5 miljoner, dom räknar med att spara 50 000 per år.
Ok, då är jag med. Jo, jag håller med om att lönsamheten baserat på det enda svenska pris jag sett är obehagligt låg. Dock, titta på vilken kurva du vill, när 30 år har gått, om solceller lever så länge, är det ytterst troligt att elpriset är sådant att det visar sig ha varit lönsamt att köpa redan idag (förutsatt att man kunde få elbolaget att köpa tillbaka elöverskottet, det är ett krav för hela kalkylen).

Å andra sidan, det är inte i Sverige jag räknar med att hitta konkurrenskraftiga priser (eftersom vi ännu inte har en marknad att räkna är priserna höga), utan i Tyskland och Holland och Australien finns mer konkurrensutsatta priser.

Eftersom Malmö kommun har ungefär samma elpris som jag, tolkar jag ditt intressanta inlägg som att även jag skulle kunna tjäna pengar per år, om jag kunde köp solel och sälja solel på samma villkor som Malmö kommun.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Om detta är för ett enskilt hus är det ju väldigt positivt, då är det på gång även i Sverige. Annars har jag ännu bara kunnat hitta samfälligheter och större byggnader (oftast kommunala/statliga) som kommit så långt. Utom för vindkraftverk.

--- Mats ---
Jodå, det är ett enskilt hus, en eldsjäl som inser att han aldrig kommer att tjäna in dom pengar han plöjer ner i sin anläggning, men mycket intressant är det!!

sverre skrev:
Jodå, det är ett enskilt hus, en eldsjäl som inser att han aldrig kommer att tjäna in dom pengar han plöjer ner i sin anläggning, men mycket intressant är det!!
Håller med, mycket intressant. Det rör sig lite mer än vad jag trodde (med tanke på hur svårt jag tidigare haft att hitta leverantörer på mässor, och jag har försökt). Detta huset, ett tidigare inlägg om Malmö kommun (som dessutom tror de kommer att tjäna på det) och ännu tidigare ett inlägg om en svensk leverantör som levererar till en komplett Spanien-anläggning. Och där fick jag de sökbegrepp som gör att jag kan hitta lite info själv (sol cell, solar cell och "grid connected".

Finns det uppgifter du har möjlighet att dela med dig av, typ hur många Watt han valt installera, på hur stor yta tak, vilka komponenter som ingår, och liknande?

--- Mats ---

Nu har det gatt ett ar sedan senaste inlagg i den har traden. Nagon som vet om det hant nagot med den svenska solelsmarknaden? I Frankrike sa ar det i full gang. Se: http://www.solairedirect.fr. Om jag har forstatt det ratt sa funkar det alltsa i princip som sa att elbolaget koper (ar skyldig att kopa) den solel som produceras.

Kanner en som har en sadan installation. Kan aterkomma med mer info om hur det funkar for honom om det finns intresse.

johab skrev:
Nu har det gatt ett ar sedan senaste inlagg i den har traden. Nagon som vet om det hant nagot med den svenska solelsmarknaden? I Frankrike sa ar det i full gang. Se: [länk]. Om jag har forstatt det ratt sa funkar det alltsa i princip som sa att elbolaget koper (ar skyldig att kopa) den solel som produceras.

Kanner en som har en sadan installation. Kan aterkomma med mer info om hur det funkar for honom om det finns intresse.
Tyvärr har det inte släppt i Sverige ännu. Kommuner ägnar sig numera mycket åt solel.

Men för privata installationer har inte det sista året gjort någon stor skillnad. Fanns en enda leverantör med solel på villamässan i skåne i år.

--- Mats ---

I Italien finns det också många små solcellsanläggningar. Talade med en där som investerat runt 350000:- för en 4 kW-anläggning som han trodde på att tjäna igen på sikt. Priset på el där är betydligt högre än här. Naturligtvis skulle han sälja överskottselen och kostnaden för att "koppla in" mot nätagaren var en tusenlapp som skulle täcka priset för en ny elmätare, antagligen subventionerat på något sätt.

Leverantörer av solceller och växelriktare finns det ganska gott om där, men visst är det mer naturligt med tanke på soltimmarna.

Hur är det här egentligen? Är det enkelt att sälja sin el - koppla in anläggningen mot nätägaren? För ett antal år sedan var det väl nästan omöjligt för en rimlig penning göra detta om man inte hade ett "större kraftverk".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.