Solceller, Solfångare, Solenergi
hydrolift: Nej detta svar var ju bra egentligen så vi kör på det. (y)
klaskarlsson: [citat] Generellt gäller ju: Det du använder i firman kan firman ta, är det privat skall det vara privat. Skatteverket är rätt strikt så granskar dom, och du har gjort någor pga skatteplanering så får du troligen betala. Men däremot finns det ju gråzoner: Tex om du har enskild firma skriven på din address, och du förbrukar el (tex för dator eller annan utrustning). Då hamnar man ju
Dr.Feelgood: [citat] Tack, Jag är säkert naiv att tro att en investering på 200 000 SEK bör behandlas med juridiskt avtal :) , det är säljarnas marknad änsålänge, får se om jag lyckas få ihop något innan sommaren.
Logad: [citat] Växelriktaren kopplas precis som din elanläggning in på insidan av mätaren. Denna mätare har två räkneverk, ett för import och ett för export. Om bostaden drar mer el än växelriktaren ger så räknas importräkneverket upp med skillnaden mellan förbrukningen och växelriktarens produktion. Ger växelriktaren mer än bostaden förbrukar exporteras överskottet och det
Anaii: [citat] Jag svarade på den fråga jag kunde besvara, vilket var den i rubriken och istället för att bara svara med ja/nej så skrev jag ut vilka parametrar som är avgörande eftersom frågan var felställd. Jag installerade inte själv så kan inte svara på de frågorna. Sen har jag förstått av din senare kommentar att du tog illa vid dig av att jag skrev att du kan titta i en spåkula om
Kane: [citat] Nu svarade jag inte på fråga om din anläggning utan om LGCarlssons.
Arnodt: Vi hade tidig vår 2022 som elhandelsbolag Oskarshamns Energi, och hade för köpt ström månadsmedelspotpris och för ström vi sålde till dem ett fast pris på 0,60 kr/kWh. Men det vart för uselt betalt för såld ström när man på månadsmedelspot eller timspotpris kunde få uppåt 2,5 kr/kWh, och vi bytte maj 2022 till annat elhandelsbolag till: för köpt ström: timspotpris. för såld
Robert-san01: Förut var det vanligt att man installerade utan att ha varken medgivande eller ibland allt material. Under pandemin så blev det brist i omgångar på olika material och då chansade många med att montera ex växelriktare eller solceller trots att den andra biten saknades. Mycket för att man inte ville stå med avlönade montörer och inget jobb. Ibland gick det bra och resten kom snabbt och
Målleärnr2: Jag har sedan länge haft sol-värme i vår villa. Jag har kopplat en extra plattvärmeväxlare mellan glykolvattnet fr fångarna och därmed växlat in botten tankvattnet (750 lit) till tanktoppen. Därmed kan jag köra solvarmt vatten förbi tanken och direkt ut på elementen. Det då tanken kan vara 60-70 grader från natten uppvärmning medan solvärmen "bara" då ger 40-50 grader till
mortimer: [citat] Om vi räknar lite... ni förbrukar 24.000kwh/år. Av dessa skulle jag tro 15.000kwh/år är uppvärmning med då direktverkande el. Hade man installerat två luft/luftvärmepumpar (en i varje vinkel av huset) så hade man helt säkert sparat utan vidare hälften av uppvärmnignskostnaden, räkna 7500kwh/år och då kring 10.000kr/år. 2st installerade luftvärmepumpar till en kostnad av
useless: [citat] En mantlad elkabel får du dra tillsammans med vad som helst.
HumanCondition: [citat] Tror analysen om att det är ganska riskabelt att resonera som att denna branch är hyfsat städad dessa tider när halva Europa vill installera paneler.. Det är mer eller mindre oreglerat område där säkerligen både servitörer och slarvpellar får (bra?) betalt per monterad anläggning. Noll kontroll av tredje part i efterhand och relativt stora pengar i omlopp.. Se på exjobbet
olvon: Fick just veta att de fått tag i en växelriktare från Huawei, så det verkar lösa sig.
sinclairhacker: [citat] Jag var på egenels anläggning i Katrineholm , där de visar o berättar om solceller De har en lösning på trä, tänkt o vara stabil som den som kan snickra kan få ihop. Och inte bli så ruskigt dyr var väl tanken också. kan växla mellan två lägen , så det fungerar så bra det kan även vintertid. är gratis o besöka dem, och se det med egna ögon, och fundera om skall göra
Raecer11: [citat] Kör du med batteri? Jag har samma bekymmer verkar som all solel går ut på nätet även fast de står att jag förbrukat de i fusion solar appen. Har felanmält till elektrikern.
SM6HOC: Vilket bolag var detta SOLOVO, SOLIVO eller något annat. Det har använts olika bolag i tråden......
klaskarlsson: [citat] Det finns gott om kalkylatorer på näte tsom du kan räkna på det med, och tom rita in på kartan hur det ser ut https://www.smarttechenergy.se/17/35/solcellskalkylator/
Ironside: Precis som med solceller så är det många lösa parametrar troligen än fler lösa med batterier då beräkningar på nutid inte visar på någon direkt fördel rent ekonomiskt. Det finns dock en stor fördel som kan i vissa fall vara värt pengar, särskilt om man jobbar hemifrån och det är om vi mot förmodan blir bortkopplad under korta perioder. En annan faktor är att man hört om att
Fraustadt1706: k2 SingleRail System: https://k2-systems.com/en/product-solutions-category/pitched-roof-systems/#losungen
mortimer: Jag hade för mycket tid över idag och blev lite nyfiken hur det stod till med detta företaget, om ens hemsidan var öppen och uppe. Javisst, https://www.energihem.com/energihem/ Med en ny logga uppe till vänster om "Nya Energihem" Söker man på det organisationsnr som finns där (559361-7532) på allabolag.se så får man upp registreringsår 2022 på ett helt annat bolag: Prominent
Mikael_L: [citat] Ja ESV har förtydligat detta. Men det har dock inte körts genom någon domstol än, så ESV juridiskt har på fötterna för sin tolkning. Jag menar bara att ESV gör ju lite tolkningar då och då som nog är lite på gränsen, och det är först när en domstol har skapat ett prejudikat som vi vet ifall ESV har tolkat lagrummet rätt. Jag tror dock inte att vi har någon kö med
Jamp: Massa tack för svaret fsn. Nu när du nämner det så kommer jag ihåg de där Y-kopplingarna. =) Har ca 12 meter från panelerna till växelriktaren och tänkte använda 6 kvadrats kabel så bör som du säger kanske inte spela någon större betydelse. Tackar för svaret igen. Många korkade frågor jag vet men tycker detta är intressant och vill gärna lära mig =)
fsn: [citat] eftersom jag har pool så blir det lite skevt, men så som 2022 såg ut prismässigt så var absolut försäljning att föredra, under juli så betalade jag 29 öre/kWh (+moms) och sålde för 129öre/kWh. I augusti betalade jag 77 öre och sålde för 341 öre. Men jag har köpt en hel del el under JJAS 2022. 758, 906, 913, 528 kWh. Jag har ingen separat loggning av vad poolen drar men
knightjocke: [citat] Det är ganska rätt. Men såklart beroende på tillverkare. Men en tumregel
Arnodt: På solcellforum.com finns en del om PPAM Inlägg från år 2017, men PPAM kanske har samma (asiatiska?) panelverkare av deras paneler än i dag, som de klistar egen etikett på? http://solcellforum.207.s1.nabble.com/Mono-eller-poly-Alla-svarar-olika-p-fr-gan-tp5012299p5012415.html
InsidersUnited: [citat] Absolut, men i framtiden när alla bilar har batterier så kanske det står 1 hemma under dagen. Många hushåll har ju 2 bilar.
Anonymiserad 272888: [citat] Tack! Då är jag inte helt ute och cyklar i mina tankar
fsn: [citat] MPPT 1 tål strömmen, tror det är max 25A på den. Fö exakt samma som jag föreslog.
rispalt: Betongpannor, valmat. Jag fick precis veta att det blir K2 som det var sagt initialt. Det var kanske copy-paste error i projektplanen. Puuh. Har krigat lite för att få de paneler och växellriktare som sas - nu ser allt ut att bli enligt offert - inklusive K2. Känns bra!