D
I förhållande till installerad maxeffekt, vad ligger ni på som bäst, tex i procent, när alla paneler är belysta en bra dag?
 
10,3 kWp. Max effekt ut från växelriktaren en bra dag 10 kW. Azimut 205 grader, taklutning 27 grader.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
När på året kan du få de siffrorna och vad toppar du på nu vid en fin dag?
 
Hur mycket man får ut i förhållande på installerad effekt beror till största delen på:
Styrka på solstråle(hur klart/mulet)
Vinkel solstrålen träffar panelen
Omgivningstemperatur
Ålder/slitage på paneler
Och sen finns det såklart fler parameter som förlust i kabel, förlust i växelriktare mm.

Har svårt att förstå syftet med att ange vad man får ut då det är olika för alla och går att räkna fram utifrån ovan parametrar?

I vilket fall ligger jag på dryga 90% som bäst.
Och den här tiden på året 70%.
 
D djac skrev:
När på året kan du få de siffrorna och vad toppar du på nu vid en fin dag?
Inträffade oftast i maj och en bit in i juni.
Instrumentpanel för strömövervakning visar nuvarande effekt som 10 kW med en utnyttjandegrad på 98 procent. Batterisymbol i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Jag når väl som mest cirka 60% hittills i år, har inte haft anläggningen under sommaren så jag var nyfiken på vad man skulle kunna vänta sig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.