Hej!
Har paneler installerade med helt system med batterier osv men funderar på ev fler solpaneler. Har dock lite svårt att förstå hur man räknar.
Har en Hyd 15kw (se datablad) med 2 mppt och 2 dc ingångar på varje mppt.
Har idag 30 paneler (se datablad) i samma väderstreck men dom är kopplade i 3 slingor (12+12+6) ner från taket men in i växelriktaren går 2 slingor så (12+6) på mppt 1 och 12 på mppt 2. Nominell effekt paneler 11,1 kw så jag har en överdimensionerad växelriktare. Frågan är om det går att sätta de 2 slingorna på de 2 ingångarna till samma mppt för att då kunna komplettera med 12 ytterligare paneler i annat väderstreck och sätta dom på en av ingångarna på mppt nr 2?
Kan någon hjälpa mig reda ut detta. Bifogar datablad på vxl riktare (hyd 15) samt panelerna jag har.
Har paneler installerade med helt system med batterier osv men funderar på ev fler solpaneler. Har dock lite svårt att förstå hur man räknar.
Har en Hyd 15kw (se datablad) med 2 mppt och 2 dc ingångar på varje mppt.
Har idag 30 paneler (se datablad) i samma väderstreck men dom är kopplade i 3 slingor (12+12+6) ner från taket men in i växelriktaren går 2 slingor så (12+6) på mppt 1 och 12 på mppt 2. Nominell effekt paneler 11,1 kw så jag har en överdimensionerad växelriktare. Frågan är om det går att sätta de 2 slingorna på de 2 ingångarna till samma mppt för att då kunna komplettera med 12 ytterligare paneler i annat väderstreck och sätta dom på en av ingångarna på mppt nr 2?
Kan någon hjälpa mig reda ut detta. Bifogar datablad på vxl riktare (hyd 15) samt panelerna jag har.
Hej, De där 6 på mppt1 blir problemet. Men riktigt att olika väderstreck läggs på searata mppt ingångar pga solens bana. Sedan kan panelerna ha också ha olika strängkonfigurationer och tom fabrikat.
Kollar man växlarens data så kan man ta fram gränsvärden som ej skall över eller underskridas per mppt.
Max antal moduler i serie olastad: 1000/40.58=24st
Minsta antalet moduler för att växlares mppt skall vakna (starta) : 200/40.58=5
Max antal parallell kopplade slingor: 25/10.62=2 (max 25A per mppt)
Vid parallellkoppling av slingor måste varje slinga inehålla lika antal moduler dvs 12 eller 18 i ditt fall.
Så optimala vore 12+12 på ena samt 12 på andra mppt
De övriga 6 måste omfördelas på nått sätt. Ligger de verkligen i serie dessa två slingor in på växlaren dvs ser växlaren 6+12st dvs 18st med totalt 627VDC i drift på mppt1? Ligger de 6 parallellt med de 12 andra så är det knas och bör ändras
Kollar man växlarens data så kan man ta fram gränsvärden som ej skall över eller underskridas per mppt.
Vid parallellkoppling av slingor måste varje slinga inehålla lika antal moduler dvs 12 eller 18 i ditt fall.
De övriga 6 måste omfördelas på nått sätt. Ligger de verkligen i serie dessa två slingor in på växlaren dvs ser växlaren 6+12st dvs 18st med totalt 627VDC i drift på mppt1? Ligger de 6 parallellt med de 12 andra så är det knas och bör ändras
Redigerat:
Hej och tack för att du tar dig tid att svara!H håbbe1961 skrev:Hej, De där 6 på mppt1 blir problemet. Men riktigt att olika väderstreck läggs på searata mppt ingångar pga solens bana. Sedan kan panelerna ha också ha olika strängkonfigurationer och tom fabrikat.
Skickar med ett par bilder som jag tror svarar på dina frågor. Från taket kommer 3 matningar ner som går in i en box med överspänningsskydd på väggen. Från den är det sen 2 matningar som går till växelriktaren. Från början satt en kostal piko precis under den där boxen på ytterväggen men jag har byggt om och utökat med batteri så nu sitter en annan växelriktare i garaget dit allt går. Bifogar bild på hur det ser ut nu med spänning osv i växelriktaren samt en bild på anslutningarna.
Ok jag är med. Tror det var så det egentligen skulle göras från början men snickarna som satte panelerna var lite överambitiösa och drog ner 3 slingor. Men hur som helst, det är väl inget jättejobb att göra. Får väl dra ut en slinga och koppla på 3 på varje 12 slinga bara.H håbbe1961 skrev:
Det är rejält takutsprång ovanför som inte syns så den där väggen blir aldrig blöt. Men går ju att täta lite för säkerhets skull.M mortimer skrev:
Se länken så ser du hur den ser ut. https://www.elbutik.se/product.html...OPr7j_swR3-DQKV-3rUvVNghlIWKcKVgaAl4dEALw_wcBHemmagrejjarn skrev: