Hejsan experter. Min installation blev klar i mörka november. Jag har 2 likadana strängar, 1 i rakt västlig riktning och 1 i rakt östlig. Borde anläggningen inte ge mera eller åtminstone lika mycket efter lunch som före? Tycker det är skumt att den inte ger så bra på eftermiddagen trots fullt solsken hela dagarna nu. Eller tänker jag fel?

• Skärmavbild av solenergiproduktion och intäkter, med dagliga, månatliga, årliga och totala mätvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobil skärmdump av en energihanteringsapp visar solcellers daglig produktion och ackumulerad energiförbrukning.
    Skapa konto
  • Mobilskärmbild som visar en app för energihantering av solpaneler med data för energiproduktion och intäkter.
    Skapa konto
Solen byter tak vid 12?
Vad händer vid 16?

Du får ett sånt mönster om tak 2s solinstrålning är begränsat pga träd eller liknade.

• Gilla
kebab
  • Laddar…
Det inte säkert att solen är exakt i söder kl 12. Det är olika på olika platser i landet.

Det är nog tyvärr så att det är ett par träd som skuggar lite lite faktiskt. Såg inte det innan jag kollade precis i höjd med panelerna...

Konstigt att det gör så mycket på produktionen. Får övertala grannen att ta fram motorsågen...

Solen står lågt, det blir bättre snart(y)

• Gilla
Golvdragen och 1 till
  • Laddar…
Om du varken har bypassdioder eller optimerare så kan skuggningen av en panel göra att du förlorar hela slingan.

T Tobbe_C skrev:
Om du varken har bypassdioder eller optimerare så kan skuggningen av en panel göra att du förlorar hela slingan.
Finns det ens några paneler som inte har bypassdioder ?

Oj, ingen aning. Jag får kontakta supporten och kolla. Eller ser jag det i min offert kanske?

K kebab skrev:
Oj, ingen aning. Jag får kontakta supporten och kolla. Eller ser jag det i min offert kanske?
Vad är det för beteckning på dina paneler?

DMEGC 485W

Ok, så då påverkas bara de paneler som är skuggade då alltså. Bra bra.

M mortimer skrev:
Finns det ens några paneler som inte har bypassdioder ?
Sannolikt inte, risken är då stor att det blir så hög spänning över panelen att den går sönder.

F
T Tobbe_C skrev:
Finns inte på marknaden idag. Har det ens funnits? Det har väl alltid bypassat skuggad panel, det som kom för typ många år sen nu är att det är individuell bypass på delar av panelen, ofta uppdelat i tre fält.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.