Smartmeter, SolarEdge.
Hur väl stämmer data från er smartmeter överens med vad ni sedan får för "facit" från er nätägare/elhandlare?

Den korta varianten:
SolarEdge visar för februari månad >58,45 kWh export till nätet.
Vattenfall säger för februari månad 50 kWh export.

Den långa varianten:
Jag har precis avslutat min första månad som producent:
Min första kWh producerades den 10 feb.
Smartmetern kopplades in den 14 feb, dessvärre med klämmorna åt fel håll. Dessa vändes rätt den 16e.
Detta betyder att jag från den 10 till den 14e bara ser vad växelriktaren tycker den har producerat, inte vad som går till huset eller till nätet. Från den 14e (på kvällen efter solnedgång) ser jag importen från nätet som export. Vid kl 9 den 16e vändes klämmorna och efter det ser jag min import och export åt rätt håll.
Så långt verkar allt frid och fröjd, men nu när februari månads faktura från nätägaren kommer skiljer det i mina ögon ganska mycket på vad SolarEdge säger att jag exporterat och vad Vattenfall säger på fakturan.
Från den 10-16 feb tycker SolarEdge att jag har producerat 32,34 kWh (ingen uppgift om vad som exporterats eller använts själv).
Från den 17-28 feb tycker SolarEdge att jag har exporterat 58,45kWh.
Om vi antar att all produktion gått till egenanvändning den 10-16 borde alltså min totala export för februari månad vara 58,45 kWh. Det bör alltså vara i underkant då antagandet om egenanvändning är felaktigt.
Vattenfall rapporterar 50 kWh för hela februari och 45,99 för 17-28e.

Slutfundering:
För 17-28e är avvikelsen alltså ca 22%?!
Det här är för mig helt orimligt stor avvikelse, hur ser det ut för er?
Någon som kan gissa sig till någon orsak till detta?

Om din SolarEdge smart meter mäter hushållets förbrukning, då beräknas exporten(kWh) av växeliktarens produktion(kWh) - hushållsförbrukning(kWh).
Då kan nog avvikelsen mot din elmätare(noggrant kalibrerad) bli som du nämner.

SolarEdges smart meter är inget precisionsinstrument. Har du dessutom monterat den på hushållets förbrukning (och inte på exporten, dvs det som du matar ut på elnätet), då kan det nog slå som du säger.

Felet blir nog mindre när din export ökar, t.ex. i juni då du kan ha 1000 kWh export.

Redigerat:
Jag är helt med på att det inte är samma noggrannhet som min elmätare, men här pratar vi avvikelser på 20-30%!
Enligt tillverkarens datablad ska smartmätaren ha en noggrannhet på +/- 1%.

Oavsett om jag mäter hushållsförbrukning eller export, varför ska det föranleda en så stor diskrepans?

Antag att här nedan mäts kWh exakt.
Växelriktare______smartmeter(hushållet)______export(beräknat värde)
500_____________ 450_____________________ 50

Om nu växelriktaren mäter exakt, och smartmetern mäter 1% för litet.

Växelriktare_______smartmeter(hushållet)______export(beräknat värde)
500_____________ 445,5_____________________54,5

Trots att smartmetern bara mäter 1 % fel, blir felet i export hela 9 % fel. Beror på att exporten bildas som differans av två stora tal. Du mäter inte exporten, gissar jag. Var sitter din smart meter, vad mäter den?
Dessutom är inte heller energimätaren för produktion i växelriktaren ett precisionsinstrument.
Dimmorna skingras?

Redigerat:
Okej, jag är med, den skillnaden är tänkbar, även om den är stor.
Andra (när jag frågar på olika forum) verkar ha värden som stämmer på första eller andra decimalen, så precisionen borde vara bättre kan jag tycka.
Och absolut bättre än 20-30%..får se vad leverantör och tillverkare säger.

Vad är din SolarEdge smartmeter monterad att mäta? Mäter den hushållsförbrukninge eller export(dvs vad som matas ut på serviskabeln)?
Det har inte ännu angivits i tråden.

Vad säger din solcellsfirma som installerat anläggning på din fråga att smartmetern visar fel?

Sedan ska man ha i bakhuvudet att de ca 5 första dagarna på ny månad, att elnätsbolagens angivna värden för förbrukning och för produktion för senaste månaden, ofta är endast förväntade värden. Det verkar som korrekta värdena först anges efter ca 6 dagar in på nya månaden. Det är emellertid helkorkat att ange falska värden under de första 5 dagarna, bättre då med inga värden alls.

Vad säger dit elnätsbolag när du konfronterat dem med att deras elmätare är defekt och visar fel?

Jag skulle ha väntat tills mars månad är slut och kolla värdena ca 7 mars då om elmätare och smartmeter växelriktare stämmer överens. Då kommer du att ha kört en hel kalendermånad.

Var har du elnätsbolagets värde för produktion ifrån? Var har du sett det? Bäst på elräkningen, eller på elnätsbolagets app på datorn, eller näst bäst i grunddatan med alla timmedelvärden summerade( är ofta exel-ark som kan laddas ner på mina sidor.) Du nämner du sett värdet på fakturan, och där ska det ju vara korrekt.

Redigerat:
tveksamt tveksamt skrev:
Okej, jag är med, den skillnaden är tänkbar, även om den är stor.
Andra (när jag frågar på olika forum) verkar ha värden som stämmer på första eller andra decimalen, så precisionen borde vara bättre kan jag tycka.
Och absolut bättre än 20-30%..får se vad leverantör och tillverkare säger.

Hur slutade detta för dig?

davveno1 davveno1 skrev:
Hur slutade detta för dig?
Det slutar som så, att jag för ca en månad sedan fått en ny elmätare med sk. kundport av min nätägare. Genom att koppla in en dongel där kan jag läsa av precis vad nätägarens mätare registrerar och jämföra det med vad växelriktaren/smartmetern registrerar.
På så vis kan jag konstatera att de mäter samma sak, men på olika sätt. Vad som sedan är rätt är en annan fråga.

Såhär ser situationen ut under dessa förutsättningar. Under 1 timmes tid händer följande:
Fas 1: export 1 kW
Fas 2: export 1 kW
Fas 3: import 1 kW

För detta registrerar växelriktaren 2 kWh export och 1 kWh import. Nätägarens elmätare registrerar istället 1 kWh export enbart.
Om jag utifrån belastningen på varje fas summerar själv så kan jag utifrån nätägarens elmätare summera ihop export/import per fas och komma fram till samma siffra som växelriktaren spottar ur sig på ca 0,5% när, så då är jag nöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.