M Micke1994 skrev:
Vilka påhopp XD ta det lugnt napstar ingen bedragare här...! 2015 kunde man importera solpaneler in till polen moms och tullfritt från kina men man fick inget grönt bidrag dock. läste på mig mer nu och i dagsläget är det fortfarande tullfritt men där ligger 8% moms för att regeringen vill främja att folk installerar solpaneler kan jag tänka mig. och detta gäller privatpersoner då alltså. Med andra ord inget bedrägeri bara för att dem har andra moms regel där, det är samma princip som när man handla på tyska amazon förr då betalar man moms till tyskland och då betalar man inte moms i sverige på varorna igen. Artikeln var från 2020 det har kanske ändrats igen eller kommit ut nya eu direktiv.
nja nu tycker jag ni krånglar till det lite.............visst kan olika länder ha olika regler och man kan köpa momsfritt där men köper man utomlands och tar det till sverige så räknas det som import av varor och ska beskattas. Sen att man kanske får in det utan att göra det är en annan sak.
Att man kan köpa saker i EU som privatperson och då betala landets moms har ingenting med saken att göra. Varor beskattas bara en gång.

• Gilla
Elefant och 1 till
  • Laddar…
M Micke1994 skrev:
Vilka påhopp XD ta det lugnt napstar ingen bedragare här...! 2015 kunde man importera solpaneler in till polen moms och tullfritt från kina men man fick inget grönt bidrag dock. läste på mig mer nu och i dagsläget är det fortfarande tullfritt men där ligger 8% moms för att regeringen vill främja att folk installerar solpaneler kan jag tänka mig. och detta gäller privatpersoner då alltså. Med andra ord inget bedrägeri bara för att dem har andra moms regel där, det är samma princip som när man handla på tyska amazon förr då betalar man moms till tyskland och då betalar man inte moms i sverige på varorna igen. Artikeln var från 2020 det har kanske ändrats igen eller kommit ut nya eu direktiv.
Jo, det är skattefusk även om du inte inser det.

H
Stefflo Stefflo skrev:
Nu är inte detta samma sak men en kompis kompis som kommer från något muslimskt land, vet inte helt säkert vart men kanske irak eller liknande köpte en bil där av känt märke som sen togs med till Sverige.
På besiktningen garvade killarna då mer eller mindre inget var godkänt för att framföras på svenska vägar.
Hoppas det är bättre med solceller från Kina.
Vem skulle kunna underkänna dem?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.