Jag står i begrepp att installera mina solpaneler, 24 st JinkoSolar 420W ska kopplas till en Solax Hybrid X3.
Det kommer bli två strängar med 12 paneler i varje på sadeltak som vätter mot väster, alltså exakt samma förutsättningar för båda strängarna. Växelriktaren har vad jag kan förstå möjlighet att parallellkoppla strängarna i MPPT1.
Vad är fördelen med att göra så? Utöver att jag har MPPT2 ”kvar” för eventuell utbyggnad av systemet på andra sidan taket.
Det kommer bli två strängar med 12 paneler i varje på sadeltak som vätter mot väster, alltså exakt samma förutsättningar för båda strängarna. Växelriktaren har vad jag kan förstå möjlighet att parallellkoppla strängarna i MPPT1.
Vad är fördelen med att göra så? Utöver att jag har MPPT2 ”kvar” för eventuell utbyggnad av systemet på andra sidan taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okey, du menar att parallellkoppling i mitt fall inte är möjligt alltså?H håbbe1961 skrev:
Men i de fall det är möjligt och man har möjlighet att parallellkoppla två strängar på en MPPT, vad är fördelen med det förfarandet jämfört med att köra en sträng per MPPT?
Om du har slut på mppt-ingångar. Du ska bara ha panelerna med samma förutsättningar i samma slinga. Eller om man parallellkopplar så ska det ju vara rakt motsatta väderstreck.hoffret skrev:
Du har både ett ström och ett spänningstak på ingången. Så kan vara en anledning att göra på det ena eller det andra.
Så har jag förstått det.
okey, så det är helt enkelt för att frigöra en MPPT.. som jag trodde alltså.K knightjocke skrev:Om du har slut på mppt-ingångar. Du ska bara ha panelerna med samma förutsättningar i samma slinga. Eller om man parallellkopplar så ska det ju vara rakt motsatta väderstreck.
Du har både ett ström och ett spänningstak på ingången. Så kan vara en anledning att göra på det ena eller det andra.
Så har jag förstått det.
I mitt fall kommer jag ha två slingor med 12 paneler i varje på takyta som
vätter mot väster, hur kontrollräknar jag om parallellkoppling är möjlig?
Nej, det behöver inte vara rakt motsatta väderstreck. Det kan vara samma eller olika. I någon annan tråd påstod installatören att de måste ligga i samma väderstreck.K knightjocke skrev:Om du har slut på mppt-ingångar. Du ska bara ha panelerna med samma förutsättningar i samma slinga. Eller om man parallellkopplar så ska det ju vara rakt motsatta väderstreck.
Du har både ett ström och ett spänningstak på ingången. Så kan vara en anledning att göra på det ena eller det andra.
Så har jag förstått det.
Databladet för paneler respektive växelriktaren. Där står max ström som de kan leverera och klarar av.hoffret skrev:
Så räkna antalet paneler gånger max ström och se så att det inte överstiger växelriktaren
H håbbe1961 skrev:
Ingång 1 klarar 20A och ingång 2, 11A lite udda. Men modulerna kan leverera 13A och merhoffret skrev:
Klicka här för att svara
