6 086 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Hur mycket genererar era solceller en dålig dag?
35gr takvinkel och tre olika väderstreck. I princip jämnt fördelat på öst, väst och syd. Ingen skuggning under sommaren.
Sämsta vinterdag är nära noll eller under 0,3 kWh och det har varit ett antal sådana i januari och ett par i februari. Alla paneler producerar då ungefär lika lite oavsett riktning.
Är det riktigt gråmulet men snöfritt så är det inte ljust. Bor söder om Göteborg. 13,5 kWp, 34 paneler, SO och SW-riktning ca 25 grader lutning.
För vår del verkar alltså inte rimligt att kunna få till en off-grid-lösning med tanke på den normala elförbrukningen på vintern för vår del med 30-60 kWh per dag december-februari. Det kan gå flera dagar eller en hel vecka när anläggningen bara ger några få kWh per dag.
En riktigt solig dag ger oss i bästa fall 25 kWh på vintern, delvis pga skuggning från lövträd (utan blad på vintern) ca +100 m bort. Nu när solen börjar stå lite högre och dagen blir längre så ökar produktionen.
Vi räknar med att nov-feb totalt ger nästan lika som mars och att mars ger ca 8 % av årsproduktionen.
Är det riktigt gråmulet men snöfritt så är det inte ljust. Bor söder om Göteborg. 13,5 kWp, 34 paneler, SO och SW-riktning ca 25 grader lutning.
För vår del verkar alltså inte rimligt att kunna få till en off-grid-lösning med tanke på den normala elförbrukningen på vintern för vår del med 30-60 kWh per dag december-februari. Det kan gå flera dagar eller en hel vecka när anläggningen bara ger några få kWh per dag.
En riktigt solig dag ger oss i bästa fall 25 kWh på vintern, delvis pga skuggning från lövträd (utan blad på vintern) ca +100 m bort. Nu när solen börjar stå lite högre och dagen blir längre så ökar produktionen.
Vi räknar med att nov-feb totalt ger nästan lika som mars och att mars ger ca 8 % av årsproduktionen.
Klicka här för att svara